OSLO: — Jeg mener det samferdselsminister Marit Arnstad sa i Grimstad tirsdag står seg godt, da hun påpekte at hele E 39 må sees under ett, men jeg finner tolkningen av det hun sa underlig, sier Pollestad.

Han sikter til at blant annet Lindesnes-ordfører Janne Fardal Kristoffersen frykter en slik tankegang vil være uheldig for Sørlandet.

— Jeg minner om at statsråden sa at man må ha fokus på prosjekter på landsiden fremfor større broprosjekter og det betyr at gode prosjekter på landsiden vil bli prioritert. Så må jeg også si at det er ikke noe mål for oss å bruke mye penger på E 39 gjennom Vestlandet, for deretter å komme inn på en kjerrevei sør for Ålgård, sier Pollestad.

Pollestad, som selv er fra Rogaland og relativt ofte kjører E 39 gjennom Vest-Agder, mener departementet er positive til gode prosjekter langs strekningen mellom Ålgård og Søgne.

— Det er ikke noe mål at all varetransport i dette landet må innom Oslo, blant annet derfor ønsker vi å se hele E 39 under ett.

— Når neste Nasjonal transportplan (Ntp) blir lagt fram, vil noen være skuffet og noen fornøyd. Det er de som har gode prosjekter basert på analyser, sikkerhet og god planlegging som vinner fram. Ingen får tildelt veier på bakgrunn av jamring, sutring og klaging i media. Det skal mer til, sier Pollestad.