— Det har vært en suksess.

Slik oppsummerer Boye Ording Amfi Vågsbygd sin sterke omsetningsvekst.

I 2008-2009 ble Vågsbygd senter ombygget og pusset opp for rundt 300 millioner kroner, og åpnet i ny drakt i september 2009. Antall butikker ble doblet.

I 2008 ble det omsatt for 186 millioner kroner ved senteret. I løpet av dette året tror Ording at sentrets 45 butikker vil omsette for 480 millioner kroner. Det er en økning på godt over 150 prosent siden 2008. ## Tror på rekordjulehandel

Nå håper senterleder Boye Ording på tidens julehandel på senteret med et areal på 15.000 kvadratmeter. Han tror at handleglade kunder vil legge igjen 60 millioner kroner i desember.

— Vi opplevde 10 prosent vekst bare i oktober i år, sammenliknet med i fjor, og nesten ni prosent vekst i november. Vi tror trenden fortsetter i desember, sier han.

Suksessfaktoren

Ording mener at senterets geografiske plassering, med tilknytning til Vågsbygd og Voiebyen, er svært gunstig.

— Det gir et kundegrunnlag på rundt 25.000 mennesker. I tillegg har vi kunder fra Flekkerøy, Hellemyr, Tinnheia og også Søm, forteller han.

Men ikke nok med det: Det strømmer også til kunder fra Søgne og Songdalen, ifølge senterlederen.

— Hvordan har dere oversikt over hvor kundene kommer fra?

— Vi har en kundeklubb, der kunder har registrert seg. Da kan vi se hvor kundene bor, forteller Ording, som opplyser om at det sendes ut kundeaviser, 33.000 eksemplarer, til hele byen.

Eies av Olav Thon

Det er Olav Thon Eiendomsselskap som drifter Amfi Vågsbygd. Eiendomsselskapet drifter 20 store sentre, Sørlandssenteret inkludert, og rundt 60 små og mellomstore sentre i Norge.

— Vi og Sørlandssenteret er konkurrenter som jobber med hver våre satsinger. I tillegg anser vi også Kvadraturen som en av de største konkurrentene, forteller Ording.

— Men inntekter både fra Sørlandssenteret og Amfi Vågsbygd går i lomma til Olav Thon?

— Ja, de gjør jo det, smiler Ording.

- Avstand betyr mye

Theis Theisen er professor i økonomi ved Universitetet i Agder. Han er spesialist på blant annet eiendom og byutvikling. Theisen mener at det er en enkel forklaring på suksessen til Vågsbygd Amfi.

Theis Theisen, professor i økonomi ved Universitetet i Agder. Foto: Tormod Flem Vegge

— Innbyggerne i Vågsbygd må reise et godt stykke for å komme til Kvadraturen, og enda lengre for å komme til Sørlandssenteret. Den korte avstanden til Vågsbygd Amfi betyr en god del for suksessen, sier professoren.

Han poengterer at det nok har vært et større potensial for handel i Vågsbygd enn det som de senere årene har blitt hentet ut.

Et kjøpesenterland

Theisen forteller at Norge er desidert på topp når det gjelder kjøpesenterareal per innbygger.

— Andre land i Europa har vært mer tilbakeholdne når det gjelder å legge til rette for kjøpesentre. De har prioritert å bevare pulserende bykjerner, forteller han, og sier at faren med kjøpesentre er at de kan ta knekken på butikker i nærområdet.

Professoren tror at kjøpesentrene i Norge i fremtiden vil bli fylt med mer underholdning.

— Arealene på Sørlandssenteret er nå så store at de nok vil bli fylt med andre aktiviteter en ren handel. I USA har kjøpesentrene flere kafeer, restauranter og også kinoer og andre former for underholdningstilbud. Så dette blir nok den neste trenden i Norge, sier han.