KRISTIANSAND: Tilbudet fra anbudsvinneren var på 595,5 millioner kroner.

— Vi er fornøyd, og føler dette borger for at Vågsbygdvei-prosjektet skal gjennomføres på en god måte. Vi hadde fire seriøse tilbydere, opplyser prosjektleder Stig Berg-Thomassen i Statens vegvesen overfor fvn.no.

Det tas forbehold om at klagefristen for anbudskonkurrentene går ut 21. juni. Hvis alt går etter planen, underskriver veivesenet byggekontrakt med NCC/Repstad få dager etter at denne fristen er gått ut.

De andre tilbyderne var Veidekke (631 mill.), AF Gruppen (661 mill.) og Skanska (679 mill.). Men fortsatt opererer veivesenet med 1,1 milliard som totalsum.

— Det er lov å håpe på at vi ender under denne summen, sier Berg-Thomassen.

I tillegg til kontraktssummen kommer merverdiavgift, grunnerverv på om lag 100 millioner, støytiltak og all planlegging og prosjektering.

Arbeidsfellesskapet består av NCC fra Oslo og Repstad Anlegg fra Søgne.

— Vi ønsker ikke å kommentere noe før ankefristen er gått ut, sier prosjektleder Arne Reidar Vadheim fra NCC.

Prosjektstart er i august, mens tunneldriften vil starte i september/oktober. Tre år senere, høsten 2013, ledes trafikken ned i de to tunnelløpene på 1,3 kilometer.

Hele strekningen fra Kolsdalen til Lumber er på 2,2 kilometer, og vil være ferdig sommeren 2014.