VENNESLA: Den planlagte utbyggingen av Venneslaheia er den hittil største i regionen med 1300 boliger. Utbyggingen kan starte i 2015/16. Men først skal infrastrukturen avklares. Utredningen av tunnel er i sluttfasen, og i januar vedtar plan— og økonomiutvalget om saken skal ut på førstegangs høring.

- Ny bydel

— Venneslaheia kan bli en ny bydel. Derfor vil vi ikke ha trafikken i sentrum gjennom Graslia. Det er vi enige om, fastslår ordfører og leder av plan- og økonomiutvalget, Torhild Bransdal (KrF).

— Tunnel er den aller beste løsningen. Erkleiv-alternativet ville gitt en voldsom trafikk i sentrum, sier varaordfører Berit Kittelsen (Ap).

50 millioner dyrere

Ulike løsninger til hovedveitrasé til Venneslaheia har vært lansert, diskutert og forkastet. I november 2010 bestemte politikerne å få Erkleivvegen utredet. Det innebar at trafikken til Venneslaheia måtte via sentrum. Alternativet hadde en 2011-pris på 103 millioner.

ÅLEFJÆRVEIEN: Her vil veien til Venneslaheia kobles på dagens fylkesvei mellom Ålefjær og Vennesla. Huset på bildet blir revet, dalsøkket blir fylt opp og ny vei ledes i tunnel til Breimyr. Foto: Frode Lindblom

Men de samme politikerne snudde og vraket Erkleivvegen. I juni 2011 vedtok de å gå kun videre med Ålefjærvegen som nytt veialternativ. Nå er den 1200 meter lange veiføringen fra riksvei 453 og over til Breimyr utredet. 500 meter vil være tunnel. Den nye rapporten er ikke offentlig, men hadde en 2011-pris på 152 millioner.

Kommunen anbefalte Erkleiv-løsning

Underveis i prosessen har administrasjonen i Vennesla kommune kommet med sine innspill og anbefalt Erkleivvegen.

— Nå utreder vi Ålefjær-alternativet. Opprinnelig anbefalte vi atkomstvei fra Erkleivveien på grunn av kostnader, kollektivløsninger og sentrumstilknytning, forteller saksbehandler, plansjef Eivind Mauland.

Mauland tar også høyde for at tunnel-kostanden kan bli høyere enn 152 millioner, avhengig av fjellkvaliteten.

Hvem skal betale?

— Vi har pekt på kostnadsdifferansen, og spørsmålet er hvem som skal betale for Ålefjær-alternativet. Det blir ikke Vennesla kommune alene, understreker kommunalsjef samfunn, Aslak Wegge.

Varaordfører Berit Kittelsen mener utbygger må betale for ny infrastruktur. Slik vanlig praksis er og med påslag i tomtepris.

Mens politikerne er opptatt av å skjerme sentrum, er plansjefen i Vennesla skeptisk til den fremtidige totalbelastningen på Ålefjærvegen.

Trykk på Ålefjærvegen

Riksvei 453 har i dag en årsdøgntrafikk (ådt) på 5000 kjøretøy.

— Tunnelen skal når alt er ferdig, betjene en ådt på 6500. Trafikken på Venneslaheia skal inn på Ålefjærveien, som i fremtiden vil få en belastning på over 13.000 kjøretøy i døgnet. Det tilsvarer en trafikkbelastning som er over kravet til planlegging av en firefelts motorvei, påpeker plansjef Eivind Mauland.

— Det må ses på hele infrastrukturløsningen i og rundt Vennesla. Veivesenet jobber med en avlastningsvei til E 18/39 fra Brennåsen i Songdalen om Vennesla til Ryen. Utbyggingen av Venneslaheia vil ta år, sier Berit Kittelsen.