VENNESLA: Nav fraråder Sandra K. Meiholt (24) å klage, og ber henne heller sende ny søknad.

— Vi kommer til å klage og søker ikke på nytt, som Nav råder oss til. Klagen leverer vi på mandag, understreker Sandra K. Meiholt med støtte fra mamma Kristin Yttervik.

I et brev datert 16. november legger Nav-sjefen i Vennesla seg langflat og beklager behandlingen Meiholt har fått. Han mener en ny søknad vil være "greiere" enn å påklage saksgangen.

Tror på raskere avklaring

— Hvorfor velger dere å klage?

— Fordi vi har fått avslag etter en feil de selv har gjort. Vi tror også en avklaring vil komme raskere enn om vi søker på nytt. Den prosessen har vi vært i gjennom, forklarer Meiholt.

Helt siden 24-åringen ble født, har hun vært mye syk. 18 måneder gammel fikk hun påvist alvorlig astma. Så fikk hun diagnosen invalidiserende migrene da hun var ni år og det ble oppdaget alvorlig grad av skoliose (skjevhet i ryggen) da hun var 13 år.

Vennesla-jenta forteller om år med mye smerte. På grunn av høyt fravær, brukte hun sju år på å fullføre videregående.

Svært liten arbeidskapasitet

I september 2011 hadde Meiholt sitt første møte med Nav Vennesla. Fra 13. oktober i fjor til 20. april i år var hun i arbeidsrettende tiltak hos A3 ressurs.

nav vennesla2.jpg

De vurderte at Meiholt hadde svært liten eller ingen arbeidskapasitet i sin sluttrapport til Nav Vennesla. De mange yrkesdrømmene er knust.13. juni søkte hun om uførepensjon.

— Glemte å sende sluttrapport

— Nav fikk alt de krevde av dokumentasjon. De fikk blant annet tilgang til Sandras sykehusjournal på rundt 300 sider. Dokumentene skulle sendes videre til Nav forvaltning i Kristiansand som gjør vedtak, forteller Kristin Yttervik.

Hun mener feilen ble gjort allerede her. Forvaltningen mottok aldri disse papirene fra Nav Vennesla. Sluttrapporten ble liggende på et kontor.

Sandra K. Meiholt sier hun flere ganger etter at søknaden ble sendt ringte sin saksbehandler for å høre om alle papirer og dokumenter var i orden.

Ny overraskelse

— Svaret jeg fikk var at alt var i orden, forteller 24-åringen. Noe saksbehandleren også skal ha bekreftet i en telefonsamtale i september.

Overraskelsen var derfor stor da det i et brev fra hennes fastlege 23. oktober kom krav om nye spesialisterklæringer.

— Jeg forsto at søknaden var avslått, ringte Nav, som krevde ny erklæring fra lunge- og nevrologspesialist. 12. november kom avslaget. Vilkårene var ikke oppfylt, fordi jeg ikke hadde gjennomgått individuelle og hensiktsmessige arbeidsrettede tiltak. Helt vanvittig, forteller Sandra K. Meiholt.

Hun ringte umiddelbart Nav-kontoret og ba om forklaring.

Hastetime med Nav-sjefen

— Svaret jeg fikk var at søknaden ikke var avslått. Men jeg har avslaget her, sier hun og viser papiret.

Sammen med moren troppet de opp på kontoret i helsesenteret i Vennesla, til hastetime med Nav-leder Rolf Velle. Heretter skulle all kontakt være med Velle.

— Velle kunne ryddet opp, men oppfordret oss til å søke på nytt. Saken har vært en stor belastning, særlig for Sandra, sier Kristin Yttervik provosert.

Får interne konsekvenser

Nav-leder Rolf Velle legger seg flat og beklager behandlingen Sandra K. Meiholt har fått.

I sin tilbakemelding på serviceklage datert 16. november skriver han:

"Jeg vil på vegne av Nav Vennesla beklage den saksgangen du er utsatt for. Jeg ser ut fra en gjennomgang av saken at denne har fått en saksgang som ikke er i tråd med den standarden som gjelder for håndtering av slike saker, noe som er beklagelig sett i lys av vedtaket du fikk denne uka".

Meiholt fikk avslag på søknaden av varig uførepensjon 12. november.

Velle skriver videre:

"Jeg mener det er helt klart her at Nav Vennesla har medvirket til at du har fått dette avslaget. Jeg ser at det på kontoret har vært for lite fokus på opplæringen i saksprosessen i forhold til uførepensjon i slike saker, noe som i din sak har gjort at du har kommet uheldig ut, på den måten at du har fått avslag".

Velle skriver i sin tilbakemelding at Meiholts sak vil få noen konsekvenser internt.

"At utfallet har blitt slik det har blitt, er noe jeg må ta på meg ansvaret for som ansvarlig for at veiledere får tilstrekkelig med opplæring i forhold til saksbehandlingsprosessene".

Viktig

Nav-sjefen sier det er han som vil håndtere denne saken fram mot endelig vedtak. Velle sier han uavhengig av Meiholts valg, så vil Nav Vennesla forsøke å få avklart rettighetene hennes så godt de, og på kjappest mulig vis.

Til Fædrelandsvennen sier Rolf Velle følgende:

— Det er viktig for Nav å gjennomføre en god saksbehandling og gi god informasjon underveis i de saksbehandlingsprosessene som hele tiden gjøres. I den aktuelle saken ser vi at informasjonen til bruker ikke har vært god nok, og det tar vi selvsagt selvkritikk for. Søknaden om uførepensjon ble sendt før saken var ferdig dokumentert fra Nav Vennesla, og slik saksprosessen er i slike saker må nødvendigvis vedtaket da bli avslag. Vi ser dette kunne vært unngått dersom Nav Vennesla allerede i vår forklarte saksgangen grundigere, og ba vedkommende vente med søknaden til Nav Vennesla ga klarsignal i forhold til dokumentasjon. Saken hadde da fått en riktigere saksprosess slik denne skal være, sier han.