KRISTIANSAND: – Nå kjører vi inn i løpet som går fra Kolsdalen til Vågsbygd. Tunnelen som går på tvers der borte er en evakueringstunnel. Der kan man, i tilfelle brann, evakuere over til det andre tunnelløpet. Magne Stedjan, byggeleder for tunnelarbeidet, forklarer, mens vi kjører dypere inn i Vågsbygdporten.

Inn i Slettheia

Siden den første salven gikk av i september i fjor, har mannskapene nå drevet seg rundt 350 meter inn i hvert av de to tunnelløpene.

– I hvert av løpene gjenstår det 75 meter og 80 meter før vi kikker ut i Hannevika ved påsketider, forteller Stedjan. Deretter skal tunnelarbeidet fortsette inn i Kartheia og Slettheia. Mellom det første gjennomslagsstedet og Kartheia skal det bygges en 40-50 meter lang betongtunnel under bakken for å binde tunnelene sammen.

– Kan være farlig

Vi har på oss høye grønne gummistøvler når vi trasker inn mot boreriggen i enden av den ene tunnelen. Bakken er gjørmete. Støynivået er ekstremt. Borekronene hyler, men øreproppene filtrerer bort den verste støyen.

– Nå borer de hullene hvor sprengstoffet skal plasseres, sier Stedjan. Inne i boreriggen sitter skytebas Knut Hausken (22). Han styrer den flerarmede riggen, og er i ferd med å bore 145 hull i fjellveggen.

– Jeg jobber ti timers skift. Turnusen er slik at jeg jobber 12 dager og har ni dager fri, sier Hausken, som bor på Rennesøy i Rogaland.

– Er dette en farlig jobb?

– Det kan være farlig, fordi fjellet til tider er dårlig. Dette er en krevende jobb, men det er kjekt. Det er kjekt å skyte og å kjøre forskjellige maskiner, sier rogalendingen. Hver dag sprenger han opp til tre salver i enden av tunnelløpene.

Tunnelsikring

Tunneloverflaten er sikret med bolter. Over boltene er det sprøytet et lag med betong, som er mellom åtte og 15 centimeter tykt. Det drypper vann fra tunneltaket flere stedet.

– Er vann et problem?

– Nei, men vann er ikke ønskelig. Ved Hannevik Platå er det en bekk. I det området har vi pumpet inn en tynn sementvelling for å tette fjellet. Vi vil bygge en pumpestasjon med et magasin for å samle opp vannet, sier Magne Stedjan.

– Er du fornøyd med tunnelarbeidet så langt?

– Det er jeg. Arbeidet har foregått forsvarlig og greit, og det har ikke vært noen ulykker. Og vi holder tidsskjemaet, påpeker Stedjan. Over tre kilometer med tunnel skal være sprengt ut i løpet av 2012. Den nye Vågsbygdveien skal stå ferdig i 2014.

I DAG: Så langt har tunnelarbeidet ved avkjøringsrampen mot Søgne kommet. Foto: Kjartan Bjelland