KRISTIANSAND: I tillegg foretas det uregelmessige avvik fra disse listene. Avdelingsingeniør Arnfinn Ekeberg ved Vegkontoret i Kristiansand advarer folk mot å gamble på passering av fotobokser.

— Det kan bli ganske dyrt, ja. Vi plasserer ut kamera og stiller inn fartsterskelen, litt forskjellig fra gang til gang. Du kan aldri være sikker, med mindre du kjører lovlydig.

— Hvilken hastighetsterskel står fotoboksene i Baneheitunnelen innstilt på om dagen?

— Det kan jeg ikke svare deg på, sier Ekeberg, og kommenterer heller ikke andre spørsmål om hvilken grense det er vanlig å stille inn en fotoboks på.

Det Ekeberg derimot kan fortelle, er at det varierer. Hvert enkelt politidistrikt sender månedlige lister til vegkontorene og trafikkstasjonene, som så foretar manuelle justeringer.

Gjennomsnittshastighet

— Vi i Veivesenet fokuserer på å få ned ulykkesstatistikken. Fotobokser kan etter norsk lovgivning kun plasseres ut der det er høy ulykkesfrekvens. I tunneler kan dette kravet fravikes, da tunneler generelt er ulykkesbelastede strekninger.

I Baneheitunnelen var gjennomsnittshastigheten 69 km/t i snitt i vestgående løp og 70 km/t i østgående før fotoboksene ble satt opp.

— Etter at fotoboksene kom, sank snittfarten til rundt 61-62 km/t, og det har holdt til nå. Når farten går ned, blir det også færre ulykker. All statistikk viser det.

Snittmålingene er foretatt mellom utløpet av tunnelen og påkjøringen fra Festningsgata.

Vil hindre ulykker Veivesenet kan dermed ikke sette opp fotobokser langs nye E 39, før det eventuelt skjer ulykker, noe avdelingsingeniøren håper man kan unngå.

— Vi plukker jo ned fotobokser der veien etterhvert blir så trygg at det ikke lenger er behov for automatisk kontroll, slik det var tilfelle i Auglandsbukta. Da midtrabatten kom opp, gikk også ulykkesfrekvensen kraftig ned, sier Ekeberg.

— Politets anliggende er å hindre ulovligheter, vårt mandat er å forhindre ulykker. Det klarer vi når gjennomsnittshastigheten senkes.

Han tror det blir en stund til vi får automatiske gjennomsnittsmålinger, slik det nå gjøres i et prøveprosjekt i Lillehammer. Snitthastigheten måles mellom to fotobokser, dermed lar det seg ikke gjøre å bremse ned rett før boksen.

— Er fotobokser trafikkfarlige i den forstand at folk bremser hardt ned og gir på like etter boksen?

— Nei, dersom du foretar kraftige nedbremsinger i høy fart, vil du jo være til fare for medtrafikanter enten det er en fotoboks der eller ikke. Det lureste er å følge loven, svarer Ekeberg.