FROLAND: — Jeg har sett på rapporten for Kjevik og mener planene for utvidelse der borte er urealistiske på grunn av store naturinngrep og høye kostnader. Gullknapp er løsningen, sier Jens Kr. Morken, som er styreleder i Gullknapp flyplass AS.Selskapet er i full gang med utvidelse av flyplassen på Gullknapp i Froland, og i fremtidstankene ligger en stor flyplass med rullebane på hele 2300 meter.Jens Kr. Morken understreker at Gullknapp i motsetning til Kjevik har nok av plass for å imøtekomme strenge krav til sikkerhetssoner og lang nok rullebane.Gullknapp ligger på Blakstadheia i Froland, cirka 10-15 minutter nord for E 18 ved Arendal. I flere tiår har frolendinger og andre drømt om flytrafikk på Gullknapp. Men ofte har de fått motbør og blitt møtt med latter. Etter harde tak ble ei stripe på 470 meter til slutt asfaltert for noen år siden. Flystripen kostet lite, fordi jobben har vært utført av Blakstad Yrkesskole. Skolen bygger nå ny atkomstvei til flyplassen.Utvidelse av rullebanen til 1120 meter er overlatt til entreprenørselskapet Knut Oveland AS. 80.000 kubikkmeter stein skal sprenges og flyttes, og prisen ligger på rundt ti millioner kroner. Til sommeren skal de første små charterflyene lande.Aksjeselskapet har ansatt daglig leder og har skissert en videre utbyggingsplan som tar sikte på bygging av kontrolltårn, og en fremtidig utvidelse av rullebanen til 2300 meter for å ta fly med inntil 250 passasjerer.- Totalkostnadene vil ligge på rundt 100 millioner. Vi kan bygge en komplett flyplass for samme pris som to til tre meter på Kjevik vil koste, sier Morken.Arendal kommune gikk inn med ni millioner kroner i aksjekapital for å utvide rullebanen til 1120 meter. Nå ønsker styret for Gullknapp en ny aksjeutvidelse på 6,4 millioner kroner, blant annet for å få bygget kontrolltårn.Morken mener Gullknapp er landets billigste flyplass og bør være et klart førstevalg for fremsynte samferdselspolitikere.- I første omgang mener jeg Agderrådet bør gripe tak i dette og sørge for en utredning av både Lista og Gullknapp som alternativ til Kjevik. Gullknapp med sin beliggenhet bør ligge godt an, mener Morken, som også er rådmann i Froland. Ildsjelene på flystripa i Froland har i en årrekke drømt om at Gullknapp vil bli en viktig flyplass for lokale firmaer, charterselskaper og ruteflyvning.Styreleder Jens Kr. Morken tror det vil gå sydenfly fra Gullknapp i Froland om få år.- Alt begynner i det små. Vi tar steg for steg. Vi har tro på dette og satser. Men om vi skal bli hovedflyplass for Sørlandet avhenger som sagt av politikerne, sier Morken.Morken får ikke den støtten fra Agderrådet som han håper på. Leder i rådet, Laila Øygarden, er helt klar på dette.- Agderrådet har i sitt strategidokument sagt at Kjevik er landsdelens hovedflyplass. Det vil jeg arbeide for overfor blant andre Avinor og SAS. Å satse på Gullknapp og Lista i tillegg til Kjevik vil bety at alle ødelegger for alle, sier hun. helge.corneliussen@fvn.no