OSLO : — Med det opprinnelige forslaget vil det nye bompengeprosjektet koste godt over 2 mrd. kroner, sier Bård Hoksrud, stortingsrepresentant fra Telemark FrP til fvn.no. Han er medlem i Transport og kommunikasjonskomiteen.

Hoksrud mener at bilistene i Kristiansand blir lurt til å tro at de betaler 1, 1 mrd. kroner i bompenger, mens de egentlig betaler godt over 2 mrd. kroner. Årsaken er det ikke opplyses om renteutgifter og utgiftene til innkrevingen av bompengene.

- Høyres forslag koster enda en mrd.

De to milliardene som bilistene må betale gjelder ved en 15 års periode med renteutgifter og innkrevingskostnader. Hvis Høyres forslag blir vedtatt, en bompengeperiode på 30 år, vil kostnadene øke med nok en milliard. Dermed blir utgiftene nærmest tredoblet, i følge Hoksrud.

— De totale kostnadene blir da tre milliarder kroner. Veiene vil koste cirka 1,3 milliard kroner. I tillegg kommer rente- og innkrevingskostnadene på inntil 2 milliarder kroner, sier han.

Stortingspolitikeren forteller at han har vært involvert i flere bompengeprosjekter i blant annet Fredrikstad og Oppland. I Oppland ble de totale utgiftene dobbelt så høye som det som stod i proposisjonen.

— Det at Høyre nå vil utvide til 30 år med bompenger i Kristiansand, og oppfordrer partiene til å stemme for dette, synes jeg er helt feil. Det er statens oppgave å betale for veiene.

Provosert over kristiansandspolitikerne

Hoksrud er provosert over at kristiansandspolitikerne ikke forteller innbyggerne sine om de faktiske kostnandene med det nye bompengeforslaget.

— Jeg irriterer meg over at politikerne ikke forteller folk hvor store rentekostnadene er og hvor mye innkrevingskostnadene er. Det at bilistene i Kristiansand nå kan risikere å betale for veiene tre ganger, er noe politikerne ikke vil fortelle folk flest.

— Er du sikker på at regnestykkene dine er riktige?

— Ut fra de grove anslagene mine er jeg overbevist om det, jeg er imidlertid redd for at tallene er enda høyere, avslutter Hoksrud.

LES FLERE ARTIKLER BOMPENGESAKEN HER