STRAND: Mona Burås, best kjent som "Trolle", måtte selv oppsøke psykolog for å bearbeide tapet av faren til sine to barn. Presten varslet eks-kjærestens nye samboer.

— Han sa ikke et ord til meg, minnes Monas nå 14 år gamle sønn.

Som "eks" følte Mona at hun var uten rettigheter.

— Men jeg hadde tross alt hatt et liv med ham og satt igjen med masse følelser og verdens flotteste barn. Som verge måtte jeg likevel rydde og gjøre opp boet, forteller hun.

HELE LANDET. Noen få måneder senere kjørte et vogntog ut i Fedafjorden. En kvinnelig passasjer og hennes to barn druknet.

-.Jeg sendte brev til sjåføren via politiet og oppnådde kontakt. Det ble starten på nettverket.

"Trolle" har opplevd sjåfører ringe fra ulykkesstedet mens ambulanse er på vei. Ellers formidler gjerne sjåførkolleger, politi eller redningsmannskaper kontakt med henne for dem som trenger det.

"Trolle" har igjen kontakter over hele landet, og kan be andre som befinner seg nærmere om hjelp.

BISTO POLITIET. Det var Mona Burås som tok seg av den tsjekkiske sjåføren Roman Sendfeldr som mistet styringen etter kollisjon med en personbil på Hæstad i Eigersund 17. juli år. Vogntoget skar over i feil kjørefelt og knuste en personbil som kom imot. To voksne og et barn fra Hægeland i Vennesla omkom.

Mona hørte om ulykken og tilbød politiet bistand. Roman og datteren Natalie ble satt alene på ferjen til Strand der Burås bor. Tsjekkeren kunne lite fremmedspråk. "Trolle" hentet bildene fra trailerbrannen da eksmannen hennes omkom i for snart sju år siden. Roman forsto. Dette var en kvinne som også hadde opplevd sorg og fortvilelse. Ved hjelp av en modelltrailer og lightere som skulle forestille personbiler, viste Roman hvordan kjedekollisjonen inntraff.

FOR LITE HJELP. - Hvilket råd gir du sjåfører som venter på ambulanse?

— Sitt i bilen. AMK-sentralen vil nok protestere og si at sjåføren må hjelpe. Men som regel kommer andre raskt til. Å se på hva som kan ligge knust under bilen, kan bli for tøft, råder Mona Burås.

— Vanligvis sitter vogntogsjåfører godt sikret, og de overlever ulykker fysisk. Men helsepersonell konsentrerer seg nødvendigvis først om å berge de hardest skadede. Sjåfører uten synlige skader faller utenom og blir ofte overlatt til seg selv. Selv der det er opplagt at trailersjåføren er uten skyld, blir ofte førerkortet "rutinemessig beslaglagt". Uten førerkort står sjåføren uten jobb og føler seg forhåndsdømt, påpeker "Trolle".

Tekst: Hans E.H. Jacobsen

Stavanger Aftenblad

hans.jacobsen@aftenbladet.no