GRIMSTAD: 59-åringen fra Lillesand har funnet opp en spesiell eksoskonverter, som sammen med noen elektroniske komponenter og justering av dieselpumpen fører til mindre utslipp av giftige avgasser.— Ideen er utviklet over mange år i tett samarbeid med Jernbaneverket. Videreutvikling pågår kontinuerlig. Kravene til renere avgass blir strengere, mener Knut Ribe.Ribes idé har gitt resultater på jernbanen. Ansatte i Baneservice har ikke lenger noe problem med å arbeide i tunneler etter at Ribe og hans kolleger har bygget om dieselmotorene på arbeidsmaskinene.Nå vil Nymo i Grimstad bruke lillesanderens kompetanse og erfaringer til å satse på avgassrensing av store og små dieselmotorer i skip og fritidsbåter.Administrerende direktør på Nymo, Rolf Urfjell, tror avgasskrav til sjøs ikke er så langt unna. Mange skip i kystflåten og fiskeflåten pøser ut mye giftige miljøgasser. Også fritidsbåter med dieselmotorer forurenser unødvendig mye.- Alle biler i Norge må gjennom EU-kontroll med avgassmåling. Skipsfarten har til nå vært skånet for slike krav. Men det kommer, sier Urfjell, og legger til:- På 60-tallet reiste Nymo rundt og monterte tungoljeanlegg på skip. Nå vil vi rundt med avgassanlegg, som reduserer utslippene av miljøfiendtlige klimagasser.Nymo vil dra i gang et pilotprosjekt for å dokumentere at Knut Ribes idé også fungerer til sjøs. Prosjektet vil koste rundt to millioner kroner.Nymo leter nå etter både prosjektpenger og testskip. Bedriften vil stå klar med de riktige løsningene når de nye avgasskravene til sjøs kommer.På Nymo jobber en håndfull personer med overhaling og ombygging av dieselmotorer. En av dem er Ribe.- Det Knut Ribe ikke vet om dieselmotorer er ikke verd å vite. Han er en viktig brikke i vårt arbeid, sier Rolf Urfjell.Knut Ribe startet sin «dieselkarriere» på Magneto i Kristiansand og fortsatte i dieselverkstedet hos Brødrene Nygaard. Da Nygaard la ned for noen år siden, overtok Nymo alt utstyret. Med på lasset var også Ribe og hans oppfinnelse.