KRISTIANSAND: — Det vil være en virkelig katastrofe. Skrekkscenariet er et fly som styrter i Kvadraturen, mener Svein Vasby, leder for operasjonssentralen ved Agder politidistrikt. Vasby jobber også med politiets beredskapsplaner.Lørdag var to passasjerfly med til sammen 348 mennesker om bord på kollisjonskurs over Svensheia i Søgne. Flyene var rundt 35 sekunder fra hverandre da alarmen gikk.- Vi har ikke beredskap i reserve til å takle en slik ulykke, men vi omdisponerer de ressursene «AS Norge har», sier Vasby.Det er politiet som ville ledet en slik redningsaksjon sammen med Hovedredningssentralen for Sør-Norge (HRS). Politiet har i slike tilfeller myndighet til å beordre nødvendig assistanse til hjelpearbeidet både fra det offentlige og fra private firmaer.- Norges samlede samfunnsressurser ville blitt stilt til disposisjon for redningstjenesten, og det er et bra prinsipp, mener Vasby. Fra hele Sør-Norge

Vasby trekker fram at det aller viktigste allikevel er forebyggende arbeid.- Det blir brukt milliarder av kroner i Norge på dette, og det er her hovedinnsatsen bør ligge. Å hindre at ulykkene oppstår er det viktigste, sier Vasby.Terje Langås er redningsinspektør ved HRS og har selv ledet flere store redningsaksjoner.- Oppgaven blir å styre et kaos. Kristiansand og Sørlandet har ikke kapasitet til å takle en slik katastrofe. Hjelpen måtte kommet fra hele Sør-Norge. Det er vår oppgave å koordinere alle ressursene som vi kan hente inn. Både forsvaret, frivillige organisasjoner, bedrifter og offentlige institusjoner er tilgjengelige for oss, forklarer Langås.Sykehuskapasitet ville blitt et stort problem, og pasienter ville blitt fløyet til Norges naboland.- Å ha et apparat i beredskap til å takle en slik ulykke, ville vært altfor dyrt, løsningen er å omdisponere samfunnsressursene, sier Langås. Svært liten sjanse

Avdelingsdirektør Gudmund Taraldsen i Luftfartstilsynet kan berolige med at sjansen for at to passasjerfly skal kollidere er forsvinnende liten.- Dette har ikke skjedd med rutefly i Norge, sier Taraldsen.Taraldsen har selv vært ruteflyver i mange år, og han går ikke rundt og bekymrer seg for å få flydeler i hodet.- Det er en god del fly over Kristiansand på grunn av radiofyret på Svensheia. Men lørdagens episode viste at sikkerhetssystemene fungerer. Selv om alarmen slo ut, og flyene på ett tidspunkt var på kollisjonskurs, er det ikke sikkert de faktisk ville kollidert. Det er gode marginer i disse sikkerhetssystemene, beroliger Taraldsen. Avinor vil granske

Avinor vil sette i verk en intern gransking av nestenkollisjonen. - Ved alle hendelser av en viss alvorlighetsgrad gjør vi også en intervurdering, i tillegg til at myndighetsorganer som Luftfartstilsynet og Havarikommisjonen gjør sine vurderinger, sier informasjonsdirektør Ove Narvesen i Avinor til NTB.hvor lang tid dette vil ta.