MANDAL : — Det er nok en del av arbeidskollegene her i bygget som får hakeslepp når de ser i avisen at jeg skal være kartleser i Rally Sørland, smiler Erik Hillesund, rådmann i Mandal kommune. I mai deltar han i sitt andre rally noensinne, sammen med fører Jan Rune Bugge. Tidligere har duoen deltatt i Rally Grimstad.- Vi ble nummer 69, og var i alle fall ikke sist fremme i Grimstad, sier bilfører Bugge, før Hillesund prøver å rette litt på helhetsinntrykket:- Vi klarte å fullføre løpet og bilen var like hel.Ikke alle deltar for å vinne. Hillesund mener at veien til toppen er lang, men at det heller ikke er noe mål for rallyteamet.- Dette er en hobby, og jeg er med for moro skyld. Spenningen, farten og miljøet er det som trekker, sier Hillesund, som for øvrig er visepresident i Kongelig Norsk Automobilklubb (KNA).Interessen rundt motorsport slo først rot da sønnen begynte å kjøre gokart.- Det er litt tilfeldig at jeg nå skal være med i Rally Sørland. Det startet da sønnen min begynte med gokart. Da ble det mye turer rundt om på løp. Siden den gang har jeg alltid likt motorsport. Kona synes det er greit nok at jeg er med, men sønnen synes det er veldig artig, forteller Hillesund.Som rådmann i kommunen er Hillesund vant med å rettlede folk på riktige veier. I prinsippet blir han rådmann også i Rally Sørland. Hillesund ser likhetene, men mener at kombinasjonen kanskje ikke er så vanlig.- Alle mennesker har jo noe de interesserer seg for. Men det er jo kanskje litt spesielt dette her ja, innrømmer rådmannen.Bilfører Bugge kommer plutselig på at Rallyet på Sørlandet har fått NM-status.- Nå skal vi faktisk være med i NM, Erik, utbryter Bugge.- Ja faktisk, svarer Hillesund, og bryter ut i latter.Bugge mener Hillesund har gjort en god jobb som kartleser den korte tiden de har kjørt sammen.- Det har vært veldig greit å ha Hillesund som kartleser. Han lager ingen panikksituasjoner, mener Bugge.Hillesunds jobb i passasjersetet er å varsle svinger, rette strekker, og eventuelle farer i veien. Rådmannen mener selv han har bedre oversikt over plankartene i kommunen, enn veikartene i rallybilen.- Kompetansen på rallykart er ikke altfor høy, konkluderer Hillesund.I mai står teamet klart på startstreken i Rally Sørland med en spesialbygd 70-modell Opel Rallycadett. Bilen har en maks fart på 160 kilometer i timen. De to fartsfrelste ser fram mot startskuddet med glede.- Jeg gleder meg veldig. Dette blir spennende, sier Hillesund. Rådmannen mener at et Rally i Mandal har stor betydning for byen.- Jeg er kjempeglad for at dette blir en tradisjon for byen, på lik linje med jazz- og skalldyrfestivalen. Det kompletterer bildet, mener Hillesund.espen.sand@fvn.no