KRISTIANSAND: — Flekkerøy er vår vakreste øy. Men den kan bli enda flottere. Kanalen kan bli et av Sørlandets vakreste, mest pulserende og attraktive steder, sier bystyrepolitikeren, som nå ber om at kanalplanene utredes i forbindelse med revideringen av Flekkerøyplanen.Ferjekaia på Lindebø har ligget brakk siden tunnelen kom, og for noen år siden jobbet Kristiansand kommune selv med planer om å grave seg gjennom til Mæbøsfjorden. Stoppet

Ideen ble stoppet i kommunalutvalget for tre år siden. Politikerne mente prosjektet var i strid med Flekkerøyplanen. Dessuten likte de ikke signaleffekten i at kommunen planla utbygging i strandsonen, samtidig som kommunen strammet inn sjøbodregelverket.Den gang var det, i tillegg til kanalen, snakk om å bygge ut mellom 100 og 150 bolig- og ferieleiligheter.- Men nå starter revisjonen av skibbu-områdene i Flekkerøyplanen. Da kan vi ta saken opp på nytt. Kanalen må komme inn i kommunens planer, sier Fjell, som sier han har hele Høyre med seg i kampen for kanal. Ny Skippergade

— Saken er at den smale tarmen mellom Lindebøkilen og Mæbøsfjorden kan utvikles enormt, og fordelene er store for hele Kristiansand. Vi snakker om ei ny Skippergade til helårsbruk, sier Fjell.Han ser for seg blandet bebyggelse langs kanalen. Han vil at området skal bli Flekkerøys nye sentrum med helårsboliger, forretninger og ferieleiligheter, i tråd med de ideene arkitektfirmaet Løvdahl AS lanserte forrige gang saken var oppe.- Vi har også hensynet til vannkvaliteten i Mæbøsfjorden. Kanalen vil øke mulighetene for kulturaktivitet på Geiderøya og øke tilgjengeligheten for allmennheten til Flekkerøys indre skjærgård, sier høyrepolitikeren.- Farvannet på utsiden av øya er tøft. Kanalen vil hjelpe båtfolket og åpne flotte områder for kano- og kajakkpadlere. Jeg kan bare se fordeler. Vi snakker om en attraksjon, sier flekkerøymannen. Gratis for kommunen

Han mener kanalen kan bygges uten at det vil koste kommunen noe, eller gå ut over andre investeringer på Flekkerøy.- Utbyggingen av boliger og forretninger vil finansiere mye av kanalen. Dessuten må vi forsøke å få statlige midler. Her står muligheten for bedre vannkvalitet sentralt, sier Fjell.Han forutsetter at kanalen bygges med tre meters dybde, fem meters bredde. Seilingshøyden bør bli 3,5 meter, ifølge Fjell.