ÅMLI: Tyvene tok seg inn ved å bryte opp to låser i døren inn til butikken. Innehaver Dag Halvorsen varslet selv politiet da han oppdaget innbruddet i 03-tiden natt til fredag.

— De hadde brutt opp to svære låser i døren. Jeg begynner å bli lei nå, sier innehaveren til fvn.no.

Fredag formiddag undersøkte krimteknikere butikken i håp om å finne spor. Foreløpig har ikke politiet noen konkrete mistenkte i saken, men ser innbruddet i sammenheng med liknende elektroinnbrudd i landsdelen den siste tiden.

Samme type varer

Natt til i går brøt tyver seg inn hos Euronics i Vennesla, mens Expert i Kvinesdal har hatt fem innbrudd de siste sju månedene. I oktober ble varer for en million kroner stjålet fra Expert-butikken i Sørlandsparken. Snaue to uker senere ble trolig tyver skremt da de forsøkte seg på et nytt innbrudd i butikken. Også i Telemark har tyver forsynt seg fra elektrobutikker.

— Vi ser disse sakene i sammenheng, og snakker med andre politidistrikter og innad i Agder for sjekke felles spor. Det er samme typer varer som er stjålet, selv om ikke framgangsmåten har vært lik alle steder. Det kan imidlertid skyldes forskjellig utforming av butikkene, sier lensmann i Åmli, Odd Arvid Bjørnbakk, til fvn.no.

Han har tro på at etterforskningen skal gi politiet noe konkret å gå etter.

— Vi håper på en fellesnevner som kan gi en oppklaring, sier lensmannen.

Fjerde innbruddet

Tyveriet hos Halvorsen Elektriske natt til fredag er det fjerde innbruddet bare i 2007. Butikken, som tilhører El-kjeden, er blitt frastjålet nærmere 400.000 kroner varer hittil i år.

— Forrige gang stjal de ingenting. De rømte før de fikk med seg noe. Men de to andre gangene fikk tyvene med seg henholdsvis 120.000 og 150.000 kroner, sier innehaver Dag Halvorsen.

Selv tror han det er de samme tyvene som står bak innbruddene.

— Det tror jeg. Men jeg har ikke noen mistenkte. Det er nok for organisert til det, sier han.

— Hva får det siste innbruddet å si for julesalget?

— Jeg håper det får lite å si. Dette skjedde så tidlig at jeg har tid til å få inn igjen de varene som mangler. For min egen del er det frustrasjonen som er verst, sier Halvorsen.