Antallet minutter fasttelefonprat er derimot for nedadgående.Rapporten, som ble presentert mandag, viser at flere tar i bruk bredbåndstelefoni. Totalt sett økte det norske telemarkedet lite i fjor i forhold til i 2004. 18 av 100 norske husstander har ikke fasttelefon, 187.000 kunder har tatt i bruk bredbåndstelefoni og 44 av 100 husstander har bredbånd, viser rapporten. Ved utgangen av 2005 var det registrert 4.524.750 mobilkunder.

Snakker mer i mobil

I fjor snakket hver mobilkunde i gjennomsnitt 1.417 minutter, eller om lag 23,5 timer. Dette er en økning på 139 minutter fra 2004 og på 231 minutter siden 2003. En fasttelefonkunde snakket i gjennomsnitt 5.600 minutter, eller om lag 93 timer. Dette er en nedgang på nesten 500 minutter siden 2004, og en nedgang på i underkant av 1.000 minutter siden 2003. Taletrafikken i fjor kom i alt opp i 19,3 milliarder minutter, en nedgang på 210 millioner minutter i forhold til året før.

Mobiltrafikken var 6,8 milliarder minutter. Dette er en økning på 4,2 milliarder (260 prosent) siden 1999. Mobiltelefoni sto i fjor for 35 prosent av den totale taletrafikken, en økning på 6 prosentenheter siden 2004. Fastabonnementet ned

Det totale antallet fastnettabonnement har vært synkende siden 1966. Antallet ISDN-abonnenter økte fram til 2002, men siden har det også vært en reduksjon i antall ISDN med grunntilknytning.

Antallet abonnenter med bredbåndstelefoni øker raskt. Ved årsskiftet var det om lag 187.000 kunder mot i underkant av 48.000 ved årsskiftet 2004-2005. Ved utgangen av 2005 hadde om lag 20 prosent av alle bredbåndkunder anskaffet bredbåndstelefoni.