VENNESLA: — Her på Røyknes stopper Setesdalsbanen, her er sykkelrute tre, vi er i Venneslas vakreste område og vi har Nord-Europas eldste kraftverk i drift. Jeg skulle fått til veldig mye for turistene, men nå er nok nok. Jeg er lei av å bli motarbeidet, sier Andreas Skjærli.Han er bedre kjent som Andreas på Løa - mannen som drev opp restaurantvirksomheten ved Vigeland Hovedgård og som har vært en av Venneslas mest aktive turistutviklere de siste ti årene. - Leit og negativt

— Nei og nei. Tar han den? Det var beklagelig, sier plansjef Finn Oskar Hansen i Vennesla kommune, og fortsetter:- Kommunen er positiv til Andreas' planer og er mellommann mellom ham og Setesdalsbanen, som er noe uenige. Men Andreas må innse at han må bearbeide planene sine litt. De er for omfattende. Veldig leit at han velger denne negative fremgangsmåten, sier Hansen.Hansen sier han inderlig hadde håpet at det ble økt satsing på turisme på Røyknes, et av de desidert best besøkte turiststedene i Vennesla.Striden står om tomt og størrelse.Andreas Skjærli mener han eier lastevelta på innsiden av Røyknes stasjon. Setesdalsbanen mener de eier den, fordi NSB Eiendom har gitt dem plassen hvor den gamle stavbua i sin tid sto.Vennesla kommune har i flere år sagt ja til Andreas' ulike søknader om turistanlegg. Men den første løsningen ble stoppet av fylkeskommunen.Nå er kommunen igjen positiv, men Setesdalsbanen vil ha Skjærlis planer mindre. For museumsjernbanen vil bruke deler av tomten til museale formål - utbygging av svingskive for tog og et ekstra spor.- De fatter jo ingenting. De lever i sin egen museumsverden - og er uenig i alt. Og det etter alt jeg har gjort for dem. Da jeg drev Løa, skaffet jeg banen arrangement etter arrangement. Og jeg ryddet omtrent hele den nye skinnetraseen fra Beihølen til Røyknes på dugnad, sier Skjærli - mektig fortørnet.Museumsbestyrer for Stiftelsen Setesdalsbanen, Bjørn Fredrik Drangsholt, beklager Skjærlis synspunkter: Ber om dialog

— Vi er positive til Skjærlis planer, men alt kan ikke være akkurat som han vil ha det. Vi må få lov å ha synspunkter på hva som skal bygges på vår egen tomt. Jeg er helt sikkert på at vi kan bli enige, hvis vi setter oss ned og lytter til hverandres behov, sier Drangsholt.- Jeg gidder ikke. Vi har holdt på i år. Aldri er det jeg foreslår godt nok for Setesdalsbanen. Alltid nye krumspring, sier Skjærli- Bygdefolket støtter meg, legger han til, og det bekrefter nabo Svein Hillestad, lokalpolitiker i Iveland.- Turistene står jo og glaner når de kommer ut av toget. En kafé ville absolutt alle tjent på. Så vi synes det er leit hvis dette skjærer seg. Både Vennesla, Røyknes og banen trenger Andreas, sier Hillestad. Sur etter Løa også

Skjærli sier det er for sent.- Jeg har gitt opp Vennesla. Jeg driver også serveringsstedet Obersten på Evje. Der oppe er folk helt annerledes i forhold til oss som satser. De møter oss med velvilje. Vennesla er over for meg, sier Andreas Skjærli- Derfor solgte jeg deler av Løa også. Kommunen stoppet jo nesten tilskuddene til Hovedgården. Jeg satt igjen med kritikken for at lite skjer der, sier han.Kultursjef Aslak Wegge beklager den virkelighetsforståelsen.- Vi kuttet 40.000 i året til hovedgården, fordi dette tilskuddet gikk til å betale et lån. Lånet er nedbetalt. Så kutt i tilskudd er sannhet med modifikasjoner, sier han.