KRISTIANSAND: For å si det rett ut så er midtdelere et hinder for våre utrykningskjøretøyer, sier Ivar Arnesen, brannmester i Kristiansand.

Også ambulansetjenesten ved Sørlandet sykehus opplever betongmidtdelerne som problematiske.

— De stedene hvor midtdelerne gjør at to biler ikke kan passere, er det åpenbart at ambulansene våre iblant får vansker med å komme forbi. For oss kan tid være en avgjørende faktor, sier Helge Abrahamsen, seksjonsleder ved ambulansetjenesten ved Sørlandet sykehus.

Unngå panikk

Han bekrefter at han har vært i dialog med veimyndighetene for å finne en løsning.

— I tillegg minner vi kontinuerlig våre sjåfører om at de må unngå å stresse opp trafikken ved for eksempel å legge seg for tett innpå. Ofte er det bedre at folk fortsetter å kjøre til veien blir bredere, enn at de stopper opp. Det verste er hvis folk får panikk og trafikken korker seg. Store tunge kjøretøy krever mye plass og trygg veigrunn for ikke å sitte fast eller tippe over, forklarer Abrahamsen.

Oppfordringen er det samme hos brannvesenet.

Brannmesteren understreker samtidig at han ikke er i tvil om at gevinsten ved midtdelere er større enn ulempen.

Han håper samtidig at de nye midtskillerne av den typen som ble satt opp på E39 ved Rosseland som en test forrige uke, skal ha samme effekt i å hindre ulykker.

— Disse er langt enklere for utrykningskjøretøyer å sno seg forbi, forklarer han.

Ambulansetjenesten er ikke umiddelbart enig i at de nye midtmarkeringene er lette å forsere, men støtter ideen om å tenke alternativt.

— Det virker som om noen kun er opptatt av midtdelere. Vi savner større fokus på den enkelte trafikant. I tillegg finnes det såkalte rumlefelt som burde prøves ut mer, mener Helge Abrahamsen.

Kjenner problemene

Arild Nærum i veg- og trafikkavdelingen region Sør sier han er kjent med problemene midtdelerne skaper.

— Der vi bygger nytt skal det være såpass bredt at det er mulig å komme forbi. For å sette opp midtrekkverk er kravet nå at det skal være 12,5 meters bredde på en tofeltsvei, forklarer Nærum. På strekningen i Søgne mot Tangvall der det bygges nå, skal det være vanlig midtrekkverk med forbikjøringsfelt og tilstrekkelig bredde, lover Nærum.

Også han håper at den nye typen lett midtmarkering som testes ut, skal gi god effekt i forhold til møteulykker.

— Ved behov kan utrykningskjøretøy kjøre over dem rent fysisk, forklarer Nærum.