STAVANGER: Morten Aarvik Rønneberg fra Stavanger er en av mange russ som sitter igjen uten de originale russekortene fra Stokke Trykk bare en uke før russetida er over.

— Jeg bestilte kortene i oktober, betalte og sendte inn bestilling fra hele klassen. Da kortene mine ikke kom, ringte jeg Stokke Trykk, og de gav beskjed om at jeg kunne sende en etterbestilling. Dette gjorde jeg, og måtte i tillegg betale et mellomlegg for å få dem ettersendt. Men kortene dukket aldri opp, sier Rønneberg.

Elendig service Han har flere ganger senere prøvd å ringe bedriften, og forklarer at han etterhvert ble tvert avvist og dårlig behandlet på telefon. Til slutt fikk han beskjed om at "det var hans egen feil" at russekortene ikke kom frem. Også Rønnebergs far prøvde å ta kontakt med Stokke Trykk, men ble kun møtt med meldingen "Russekortene er sendt", før røret ble lagt på.

— De ble surere og surere og vi ble dårlig behandlet. Hvordan kan det være min feil at kortene ikke er kommet frem? sier en oppgitt Rønneberg til fvn.no.

Etterhvert sluttet leverandøren helt med å ta telefonen, og da fvn.no prøvde å ringe nummeret som står oppført på nettsidene deres nå, kommer man kun til opptatt-signal eller til en fax-maskin.

Forbrukerrådet reagerer - Det er absolutt kritikkverdig å avvise kundene på denne måten og å ikke være tilgjengelige. Vi har mottat mange e-eposter fra russ i hele landet som klager på Stokke Trykk, sier jurist i Forbrukerrådet, Guro Siljan.

Hun har fulgt saken tett, og flere ganger prøvd å komme i kontakt med Stokke Trykk, uten hell. Nå har hun sendt et brev til bedriften, hvor hun ber om en forklaring på hvordan de behandler klager fra kunder.

Kan bli erstatningspliktige - Vi prøver først med litt mildt press. Men får vi ikke kontakt med dem nå, vil vi sende saken videre til Forbrukertvistutvalget. Deres dom er rettskraftig, og i verste fall kan Stokke Trykk bli dømt til å erstatte de pengene russen har brukt på kort de ikke har fått. Det er viktig for dem å vite at de har rettigheter, og at de kan kreve kjøpet hevet eller eventuelt få dekket utgiftene de bruker på å bestille russekort fra andre leverandører, sier Ciljan.

Fvn.no har prøvd å komme i kontakt med Stokke Trykk, uten hell.

Er du en av dem som ikke har mottat russekortene du bestilte? Send tips til nyheter@fvn.no.