KRISTIANSAND: — Det står dårlig til med manges holdning og moral, konstaterer Sally Verkerk.

Hun driver Hamresanden Resort sammen med ektemannen Cornelis Verkerk og sønnen, med samme navn.

— En gang fant vi et rom fullstendig ribbet. Til og med lampetter var skrudd ned og fjernet.

Hun vedgår at den omfattende stjelingen tærer på både budsjett og krefter.

— En ting er at dette koster oss dyrt. Samtidig blir vi slitne og oppgitte. Det er jo ingenting vi heller vil enn å gjøre det fint og greit for gjester. Da er det trist at noen av dem er uhederlige, sier Sally Verkerk.

Ifølge Verkerk er det helt vanlige nordmenn som står for stjelingen.

Sønnen, Cornelis, har ansvar for salg, markedsføring og utvikling av hotellet:

— Vi har forsøkt å få stjålne saker tilbake. Men det er vanskelig. I den grad vi klarer å oppspore vedkommende, nekter de for å ha stjålet noe som helst, erfarer han. Ettersom tyveriene er spredt over et lengre tidsrom, er ingen av tyveriene foreløpig meldt til politiet.

Verkerk viser til at de langt fleste tyveriene skjer i sommersesongen.

— Da har vi hvert døgn opp til 50 utskiftninger i våre 100 enheter Det er ikke alltid vi rekker å sjekke om alt er som det skal være i hvert enkelt rom.

Oppfinnsomt Cornelis Verkerk har tallrike eksempler på frekke gjester.

— For ikke lenge siden forsvant en dør til soverommet i en av våre feriehytter. Ved en annen anledning forsvant et to og en halv ganger to meter stort gulvteppe.

Han forteller at også to digre keramikkrukker, hver på flere hundre kilo, forsvant fra inngangspartiet til restauranten Lanternen i sommer.

Bare dynene, som hver koster 200 kroner, representerer et tap på 40.000 kroner. Hvor mye bestikk som forsvinner, aner han ikke. Men Verkerk nøler ikke med å fastslå at det samlet sett stjeles for et sekssifret beløp.

— Det sier seg selv at svinnet regnes inn ved beregning av priser, sier han.

Spørsmål - Også fjernkontroller er ettertraktet vare. Folk vet tydeligvis ikke at disse er ubrukelige til andre enn hotellets apparater. Det er også en gåte at noen kunne ha bruk for samtlige 19 dyser til campingplassens dusjanlegg.

Cornelis Verkerk tror ferieanlegget på Hamresanden kan være mer utsatt enn andre hoteller, etter som resepsjonen ligger isolert i forhold til resten av anlegget.

— Noe må gjøres for å begrense tyveriene. Kan hende innfører vi en praksis der gjestene skriver under på en inventarliste.

Men heldigvis er det fortsatt slik at de langt fleste gjestene er hederlige mennesker, poengterer Verkerk.

Se innslag fra Hamresanden resort på TVSØR i kveld klokken 17.30, 18.30 og 23.35.