OSLO/LILLESAND: Etter at Malin Skalle (21) flyttet fra Lillesand til Oslo i sommer ønsket hun å finne en ny vippesalong, ettersom hun jevnlig har tatt vippeexstensions i tre år.

Hun kom tilfeldigvis over Lash Industry som søkte modeller til vipper og bryn. Prisen var også studentvennlig, så hun meldte sin interesse.

– Jeg sa nei til retusjering, men likevel ble det gjort uten mitt samtykke. De hadde forstørret leppene, gitt meg smalere nese og tatt «blush» i kinnene uten at jeg visste det, sier hun til Fædrelandsvennen.

Saken ble først omtalt av MinMote.

Flere med lik opplevelse

Som avtalt ble det tatt bilder før og etter behandlingen.

Ifølge Skalle fikk hun ikke beskjed på forhånd at de skulle endre på utseende hennes.

– De sendte meg flere ulike bilder, men aldri det som ble lagt ut. De sendte meg dog det tre dager etter de hadde lagt det ut, da jeg etterspurte bildene.

– Jeg visste ikke at folk retusjerte bilder lenger fordi jeg trodde at vi var kommet lenger i 2022.

Det gjorde at Malin Skalle valgte å fortelle om sin opplevelse på Instagram. Hun ønsker å se en endring hos salonger framover.

– Jeg ville sette lys på et problem og dele at dette ikke er greit. Og at bedrifter kan lære av det og ikke fortsette med dette, sier hun.

I ettertid har sørlendingen fått meldinger fra flere med samme opplevelse fra andre skjønnhetssalonger.

Avviser anklager

Malin Skalle reagerer spesielt på teksten klinikken la ved bildet av henne i sosiale medier:

«Å arbeide med asiatiske øyevipper og øyne er ikke lett, men uten tvil gøy hvis du liker en utfordring. (...)».

Sørlendingen reagerte på ordlyden i teksten til Lash Industries med bildet av henne. Foto: Skjermdump

– Jeg reagerte på måten de skrev om at alle asiatiske øyne er vanskelig å jobbe med. Selv har jeg snakket med andre vippeteknikere som sier at å sette vipper kan være vanskelig uavhengig av etnisitet, sier hun.

Innlegget til Malin Skalle har hittil fått stor oppmerksomhet på Instagram. Nesten 300 kommentarer og nærmere 5000 «likerklikk».

Flere i kommentarfeltet reagerer også på det de mener er antydning til rasistisk ordlyd i beskrivelsen av asiatiske øyelokk.

Manager i Lash Industry, Djordje Borojevic, avviser anklager om antydninger til rasisme og kroppspress som kommer fra følgere i sosiale medier:

– Vi kjenner oss ikke igjen i beskyldningene. Hvordan bildene våre presenteres eller i hvilken sammenheng er opp til oss selv. Vi skal fortsette med vippearbeid, sier Borojevic.

Varslet søksmål

Ifølge Djordje Borojevic, manager i Lash Industry, har de lagt saken med Malin Skalle bak seg.

– Stortinget har vedtatt at det skal innføres merkeplikt til retusjert reklame, selv om den ikke har trådt i kraft ennå. Forstår du reaksjonen til Skalle?

– Jeg forstår dersom noen foretar redigering de ikke er kjent med. Vi sier vi skal redigere og hun sier det er greit. Da forstår jeg ikke reaksjonen i ettertid. Vi støtter vedtaket fra Stortinget. Det vi har gjort går ikke innenfor dette.

Malin (21) fra Lillesand ønsker at flere salonger tenker seg om før de retusjerer kunder for å bruke til reklame. Foto: Privat

– Hva vil skje videre? Dere har jo varslet søksmål mot Skalle.

– Vi mener vi har retten på vår side. Om dette fortsetter må vi gjøre noe med det. Hva hun tror på legger vi oss ikke opp i, sier Djordje Borojevic.

Malin Skalle mener hun ikke har gjort noe galt.

– Jeg har forhørt meg med advokat som mener jeg ikke har gjort noe galt fordi dette går under ytringsfrihet, så jeg vet ikke hva som skjer videre. Jeg er åpen for forhandlinger, sier Skalle.

Vil merke retusjert reklame

Skalle mener bilderetusjering av kunder til bruk av reklame bør falle innenfor reglene for merking av retusjert reklame.

Stortinget har vedtatt at det skal innføres en plikt til å merke retusjert reklame. Dette vil tre i kraft fra juli 2022. Formålet er for å motvirke kroppspress.

Nina Elise Dietzel er seksjonssjef i tilsynsavdelingen hos Forbrukertilsynet. Foto: Dag Jenssen / Forbrukertilsynet

Seksjonssjef i Forbrukertilsynet, Nina Elise Dietzel, gjør oppmerksom på at man likevel ikke kan bruke bilder av andre personer helt uten videre, selv om vedtaket ikke har trådt i kraft ennå.

– Vi registrerer at det er ganske vanlig å publisere bilder av arbeidet som har blitt gjort i en skjønnhetssalong, men det varierer nok i stor grad om kunden kan identifiseres eller ikke, sier Nina Elise Dietzel, seksjonssjef i Forbrukertilsynet.