MANDAL: Selv med tilveksten av en ny etasje i parkeringshuset i Uranienborg, vil det bli 40 p-plasser færre i sentrum.Ved Andorsengården og turistkontoret er det lagt opp til å redusere antall p-plasser til 20.— Blir dette gjennomført, vil det medføre at større arrangementer neppe kan avvikles i sentrum fortsatt, uttaler parkeringssjef Hege Lønning. Hun peker på at det er plassen utenfor Andorsengården som avlaster i høysesongen, ved handledager og større arrangementer som Skalldyrfestivalen med tivoli.Parkeringssjefen mener situasjonen i sentrum vil bli så prekær at hun foreslår at frikjøp av p-plass i sentrum må heves fra 20.000 til 75.000 kroner og indeksreguleres.Handelsstanden kan miste nære p-plasser til kulturhus på Esso-tomta. Det er p-plasser som brukes mye med kort avstand til torget og butikkene i sentrum.- Ett av vilkårene for et pulserende næringsliv er tilstrekkelige og tilgjengelige p-plasser til sine kunder. Skal man i tillegg til å fjerne et betydelig antall p-plasser også stenge deler av gaten i Gustav Vigelandsvei, vil ikke parkeringshuset i Uranienborg ha kapasitet til både å betjene handelsstanden og fungere som garasje for beboere i sentrum, fastslår Hege Lønning.Hvis det skal bygges nærings- og boligprosjekter i sentrum, vil det ikke være tilstrekkelig areal til parkering på gateplan. Da er et alternativ å bygge i fjell. Å kjøpe seg fri fra en p-plass i sentrum koster 20.000 kroner. I Uranienborg er kostnadene på over 150.000 kroner pr. plass.- Gateparkeringen subsidierer omkostningene til lånet for anlegget i Uranienborg. Det vil ta år før parkeringsanlegget blir økonomisk lønnsomt og bortfall av mange p-plasser vil forverre økonomien, sier parkeringssjefen, som mener parkeringsanlegget har vært samfunnsøkonomisk lønnsomt for byen fra første dag.Dersom infrastrukturen og trafikkløsningene for sentrum skal bli optimale, mener parkeringssjefen det er nødvendig med tunnel fra rundkjøringen ved bybroen inn i Brobakken fram til rundkjøring i fjell med fire utanger. I tillegg til utgang mot Brobakken, mener hun det er nødvendig med utgang i Uranienborg parkeringsanlegg, ved Halshaug/Mandal sykehus og til fremtidig rundkjøring i F. Nansensvei - Gustav Vigelandsvei.Dersom tunnelløsningen gjennomføres, kan Bryggegata utformes som ei miljøgate. Trafikken kan begrenses til vare- og kollektivtransport samt for forflyttingshemmede.Lønning advarer mot at utbygging på Sanden skal føre til at det tas parkeringsarealer fra Furulunden. Hun tror Furulunden bare vil bli enda mer verdifull som byens nære friluftsområde i fremtiden.- En utvidelse av sentrum vil umiddelbart føre til behov for økt areal til parkering. Det er nødvendig å vurdere nye p-plasser i sentrumsplanen hvis det skal skapes gode løsninger, uttaler Hege Lønning.Lønning mener man allerede bør være forutseende nok til planlegge hvordan en fremtidig småbåthavn knyttet til sentrum bør organiseres. Hun foreslår at Mandal Parkeringsselskap danner et datterselskap for å drive en fremtidig lystbåthavn.Parkeringssjefen har full støtte av selskapets styre for alle sine synspunkter.