HAMAR: Toglederne, som overvåker og fjernstyrer trafikken på landets 4.500 kilometer lange jernbanenett, krever nå at det blir installert lydalarm som varsler dersom sikkerheten står i fare. Men Jernbaneverket, som driver togledelsen, vil ikke gi noen løfter ut over det å "se på saken".— For utenforstående kan det kanskje høres ut som en smal sak å installere et alarmsystem hos toglederne. Slik er det ikke nødvendigvis, sier informasjonsdirektør Sigurd Sandvin i Jernbaneverket. Etter ulykken på Nordstrand i oktober 1993, der fem mennesker omkom da et bremseløst skiftelokomotiv kolliderte med et lokaltog, laget SINTEF en rapport som påpekte 16 sikkerhetsproblemer hos NSB.Det ble blant annet anbefalt å prioritere et varslingssystem for tog som står i fare for å kollidere - uten at rådet ble fulgt. Likeledes ble svakhetene med mobiltelefonisk varsling påpekt. I likhet med ulykken ved Åsta i Østerdalen for en uke siden, ble det før Nordstrand-ulykken forgjeves forsøkt å varsle via telefon.