GRIMSTAD: De to lederne i Veøy Sør AS dro ved 08-tiden 7. desember i fjor til kaia i Kristiansand for å hente tilhengeren. Det var etter problemer med å koble tilhengeren til trekkvognen at en tilstedeværende sjåfør forklarte de to lederne i transportselskapet at semitraileren ikke burde kjøres fordi tilhengerkoblingen var ødelagt.Men den fullastede tilhengeren ble likevel hentet og kjørt til Linjegodsterminalen, hvor lederne overlot kjøretøyet til den 26 år gamle sjåføren som hadde vært ansatt i tre måneder.— Jeg kom på jobb ved 13-tiden og fikk beskjed om å utføre fire lasteoppdrag og å svippe innom verkstedet for å sjekke svingskiven. Jeg skulle være i Lillesand kl. 15, men rakk ikke dette og måtte laste selv. Det var ikke praktisk mulig å rekke både lastingen og verkstedet, forklarte 26-åringen, som sa dette om selve ulykken:- I bakken ved Høvåg kjente jeg plutselig et rykk. Jeg så i speilet at tilhengeren var løsnet og falt ned. Jeg fikk stanset. Da så jeg bilen under tilhengeren. Jeg forsto hva som hadde skjedd og fikk panikk.Motstridende

Sand herredsrett konsentrerte seg i går om å klarlegge hva som skjedde forut for den fatale turen fra Lillesand. Sjåføren som hjalp de to sjefene i kristiansandsfirmaet Veøy Sør på kaia, forklarte under ed at han gjorde de to oppmerksom på at svingskivens koblingsmekanisme var ødelagt og at bilen ikke burde kjøres med. Begge nektet for å ha hørt advarselen.- De maste fælt om jeg kunne hjelpe, for de måtte ha tilhengeren til terminalen. Jeg sa de kanskje kunne kjøre hvis splinten, carabinkroken, var på. Jeg viste dem på min bil hvordan kroken skulle festes, sa denne sjåføren.- Vi ringte Scania, men forsto det slik at problemet neppe var alvorlig. Jeg ringte også den tidligere sjåføren som sa vi var amatører og at det kanskje var for mye fett i koblingen. Ingen av oss har erfaring med semitrailere, sa driftssjefen i Veøy Sør.Begge lederne var på et tidlig tidspunkt siktet for medvirkning til bildrap. I retten i går ville ingen av dem påta seg ansvar for at den tiltalte sjåføren mistet tilhengeren. Begge husket lite, men mente det var gitt klar ordre til sjåføren om verkstedbesøk mellom kl. 12 og 14.Tiltaltes forsvarer Thor Erik Johansen forsøkte å lokke frem et økonomisk motiv for at sjåføren ikke møtte på verkstedet, men daglig leder i Veøy Sør avviste dette og mente et verkstedbesøk uansett kom foran. Men daglig leder klarte ikke å gi et klart svar på hvilken beskjed sjåføren hadde fått.Advokat Johansen kom for øvrig i et noe underlig lys da han skulle eksaminere driftssjefen i Veøy om hvordan ordren om verkstedbesøket ble gitt, eksakt hva som ble sagt. Han ba aktor Ernst Ragnar Pfaff overta og begrunnet dette med at han hadde forsvart vitnet i en alvorlig straffesak for tre år siden og følte det problematisk å fortsette med dette vitnet.Bedt om å tie?

Driftssjefen slapp for øvrig en liten bombe et stykke ut i avhøret.- Sjåføren sa til meg utenfor politihuset at det aldri må komme for en dag at jeg ba ham kjøre på verksted, sa han.Tiltalte ba om ordet straks vitnet var ferdig.- Det er ikke riktig. Det ble aldri sagt noe slikt utenfor politihuset. Da vi snakket sammen var det om hvordan jeg skulle komme meg hjem.Den 26 år gamle sjåføren måtte i går også forklare hvorfor det ble funnet spor av amfetamin og hasj i blod- og urinprøvene som ble tatt like etter ulykken.- Jeg ble bedt med på fest natt til 5. desember. Det var alle slags mennesker på festen, også narkomane tror jeg. Jeg ble veldig full og kan ikke huske hvordan jeg har fått i meg disse stoffene. Jeg har aldri brukt narkotika, sa sjåføren.