KRISTIANSAND:— Reiselivsdirektøren på Sørlandet har ingen grunn til å furte. Det er noe skittprat det han sier. Det er mer enn nok sørlandsidyll i markedsføringen, fnyser daglig leder i Destinasjon Tromsø, Erlend Rian, når han blir konfrontert med markedsføringskonflikten.Krangelen mellom de to landsdelene kommer som et resultat av at Norges Turistråds nye reiselivsmelding skal opp til behandling i mars. Norges Turistråd er en stiftelse som markedsfører norsk reiseliv. Stiftelsen er etablert i fellesskap av staten og reiselivsnæringen i Norge.I forbindelse med dette uttalte Andenes seg til avisa Nordlys i Tromsø. Her gir han klart uttrykk for at han ikke ønsker at Norge bare skal identifiseres med det han karakteriserer som nordnorsk skittvær.- Markedsføringen i Norge dreier om snøkledde fjell, lange fjorder og midnattssol. Dette er bare en liten bit av Norge, og med slik markedsføring skremmer vi mange fra å dra til Sørlandet - og Norge. Mitt utgangspunkt er at den nasjonale markedsføringen må ta vare på hele landet, sier Andenes.Han forstår ikke at Rian i Tromsø reagerer så krast på dette, og mener kollegaen i nord misforstår ham.Mens Rian på sin siden understreker at det er mer enn nok sørlandsidyll i markedsføringen.- Dessuten er den altfor rosenrød. Etter mange somrer på Sørlandet vet jeg at regnet kan hølje kraftig ned. Dette ser vi da aldri i brosjyrer fra det blide Sørland, sier Rian forarget.- Han har misforstått, gjentar Andenes. Han understreker at problemet for Sørlandets del ikke er å lokke turister til landsdelen sommerstid.- Vi satser på helårsturisme. Vi vil da lokke med fiske, med nydelig natur også høst, vinter og vår. Dette mangler totalt i markedsføringen, sier Andenes.Han legger til at utlendinger ikke må bli lurt til å tro at det vinterstid er bekmørkt i hele Norge og at dette er landet med kulde og sledekjøring.- Dersom det er tilfelle at Sørlandet om vinteren ikke er med i markedsføringen, er det Andenes sin egen feil, sier Rian.