OSLO: De fant hverandre i felles MTB-glede i går, stortingsrepresentanter samt direktør og hovedtillitsvalgt fra UMO Mandal. Gårsdagens debatt om omleggingen av Forsvaret bekreftet det alle visste: MTB-prosjektet er i havn.— Vi fikk bekreftet det vi håpet å høre. I tillegg til at Stortinget slo fast prinsippet om at fem båter skal bygges, fikke vi bekreftet at de skal fases inn i Marinen fra 2003. Der har det vært litt fram og tilbake, men det ser ut til å være krystallklart nå, sier direktør ved UMO Mandal, Peter Klemsdal, til FædrelandsvennenOg Mandalsbedriften er beredt.- Vi skal være klar til å starte prosjektet fra vår siden ganske umiddelbart. Så fort beskjeden fra Stortinget kommer gjennom systemet og til Marinen, vil vi starte nye forhandlinger om det nøyaktige omfanget. Det skal ikke stå på oss å komme i gang. Det er helt sikkert, fastslår Klemsdal.Mindre fornøyd var ikke hovedtillitsvalgt for de ansatte, John Harald Pedersen, som tilbrakte gårsdagen på Stortingsgalleriet sammen med direktøren.- Det har vært en særdeles god dag. Dette var bra saker! Hele bedriften har ventet lenge på dette, sier Pedersen.Høyre er det partiet som mest konsekvent har slåss for MTB-ene. Partiet nektet å gå med på et forsvarspolitisk forlik uten at det omfattet bygging av MTB-er i Mandal.- Jeg er veldig glad for at MTB-ene kom på plass. At Høyre og Jan Petersen fikk gjennomslag for det, er jeg meget godt fornøyd med, sier Ansgar Gabrielsen til Fædrelandsvennen.Den samme gleden ga Aud Blattmann (Ap) uttrykk for i debatten, og hun la ikke skjul på at dette hadde vært en vanskelig sak for henne.- Min lojalitet til partiet har aldri blitt stilt på en større prøve enn den dagen meldingen ble lagt fram. Men jeg ga aldri opp håpet om at det allikevel skulle bli en realitet., sa Blattmann.Hun fremholdt at det avgjørende ikke var at MTB-ene skulle bygges i hennes nærområde. Viktigst var at MTB-ene har en viktig jobb å gjøre i å forsvare vår langstrakte kyst. Norsk industri har ved Skjold igjen vist at den er i stand til å produsere banebrytende teknologi, konstaterte veteranen på Agderbenken.- Det er Forsvarets behov som har skapt Skjold, sa Blattmann som også hadde en kommentar til forsvarssjefens uttalelse om at dersom han fikk mer penger, ville han ikke bruke dem på MTB-fartøyer.- Den avgjørelsen ligger til oss her i Stortinget, og det er det vi fatter vedtak om i dag, fastslo Blattmann.Samme glede ga Vest-Agders eneste represnetant i forsvarskomiteen uttrykk for.- Jeg er veldig glad for MTB-bygging på Mandals vegne, men det aller viktigste for KrF i denne sammenheng, er at vi mener det er et stort behov for et fartøy og våpen av Skjold-klassen. Nettopp disse båtene kan gi oss en rask tilstedeværelse og den sikkerhet som ligger i det, sa Anne Brit Stråtveit (KrF).Stråtveit karakteriserte regjeringens forslag om å legge ned kystfortene og ikke ville prioritere MTB-ene - verken videreføring av Hauk-klassen i tilstrekkelig grad, eller bygging og drift av nye fartøy i Skjold-klassen - som underlig. - Hvordan skulle vi forsvare oss om vi ikke var i stand til å stille opp med mer enn det regjeringen har foreslått, sa Stråtveit. Med regjeringens forslag ville vi hatt en militær flåte på ca. 20 fartøyer. Før hadde vi 100, i dag har vi 50, sa Stråtveit.SVs Hallgeir H. Langeland gikk mot bygging av MTB-er.- Vi kunne fått PC-er til alle elevene i grunnskolen for pengene som går med til MTB-er. Men de andre partiene prioriterer ikke barn og unge først, slik SV gjør, sa Langeland.