KRISTIANSAND: — Nå må bedriftene kjenne sin besøkelsestid for å sikre et bedre tilbud på Kjevik, sier Are Østmo, storbykonsulent i Kristiansand kommune. Han er ansatt med spesialoppdrag å bidra til å gjøre Kristiansand til en storby. I jetfart har Østmo fått på beina en kampanje som skal overbevise flyselskapet Norwegian Air Shuttle (NAS) om at Kjevik er rette sted å opprette en ny flyrute til Gardermoen. Konkurransen står mellom Ålesund, Bodø og Kristiansand. NAS skal bestemme seg for ny destinasjon tidlig på året i år. Østmo mener Kristiansands sjanser er veldig gode, om vi nå kaster oss rundt og skaffer oss et forsprang på de andre byene. Derfor får 600 små og mellomstore bedrifter og samtlige Agder-kommuner i dag en markedsundersøkelse i e-posten. De skal svare på spørsmål om reisevaner og reisemønster. Svarfristen er på kun én uke. Og NAS må ha resultatene av undersøkelsen innen 1. februar. Are Østmo og Agderforskning har måttet lage spørreundersøkelen på bare to ukers varsel.Hensikten er å dokumentere at næringslivet på Sørlandet har behov for et bedre lokalt flytilbud. Det er spesielt mangelen på morgen- og kveldsfly mellom Kjevik og Gardermoen som har irritert Kristiansand til aksjon. - Flyselskapene skal få et bedre beslutningsgrunnlag for å velge Kjevik, forklarer Østmo. Derfor er han også opptatt av å få en så stor svarprosent som mulig fra bedriftene, så påvirkningen på flyselskapet skal bli stor nok.- Det er mange som klager på tilbudet på Kjevik. Nå har de sjansen til å gjøre noe med det, det storbykonsulenten. Østmo understreker at andre flyselskap også skal få resultatene av undersøkelsen tilsendt. Men hovedhensikten er å påvirke Norwegian. Østmo argumenterer også med at Kristiansand og Sørlandet er i sterk vekst. Han opplyser NAS om at Post- og teletilsynet vil bringe med seg mye reising når statsinstitusjonen kommer til Sørlandet, enten det blir Kristiansand eller Grimstad. Flyaksjonen rettet mot små og mellomstore bedrifter betyr en strategiendring for både Østmo og NAS. Innsatsen har til nå vært rettet inn mot de største bedriftene, som Telenor, Elkem og Aker Kværner lokalt. Men de landet på SAS som partner for de gunstigste konsernavtalene- Det er viktig at svarprosenten er stor. Det vil gavne hele regionen, det er jeg ganske sikker på, mener direktør Stig Willassen i Norwegian Air Shuttle. Han er fornøyd med markedsundersøkelsen som utføres på Sørlandet. - Nå får vi en viktig indikasjon på hvordan dette ser ut. Jeg tør ikke si noe om Kristiansands sjanser. Men det viktigste er om vi vet at folk er villige til å fly med oss, at vi ikke blir brukt som et element bare for å forhandle priser med SAS og Braathens, sier Willassen. inge.dalen@fedrelandsvennen.no