KRISTIANSAND : — Dette er løftebrudd og ansvarsfraskrivelse som ikke likner noen ting, sier en opprørt Astrid Staalesen, leder for Rådet for funksjonshemmede i Kristiansand. Vest-Agder Kollektivtrafikk skal kjøre i gang bussmetro-prosjektet i høst. Men selskapet setter ikke inn lavgulvsbusser, som er tilgjengelige for funksjonshemmede, i skytteltrafikken. Vanlige busser skal kjøre på «strengen» mellom Randesund og Vågsbygd. Staalesen føler seg lurt. Hun viser til at store grupper blir diskriminert med dette: bevegelseshemmede med rullestol eller rullator, synshemmede og folk med barnevogn. - Har de i det hele tatt tenkt på at befolkningen i Kristiansand er mennesker på ulike plan? spør de funksjonshemmedes talskvinne. - Det har hele tiden vært et av kriteriene at metroen skal være tilgjengelig fra første dag. Det er det jeg har fått opplyst hele tiden. Det er svaret jeg har fått når jeg har spurt, at de linjene som skal gå mest skal være tilgjengelige for alle, og at det bare er noen busser en gang imellom som ikke er det, hevder Staalesen. Diskriminering

— De har ikke prioritert å få bussene tilgjengelige fordi det ikke er penger i systemet, mener hun.- Det er ikke noe nytt at vi blir null prioritert. Men vi nekter å godta denne diskrimineringen som føyer seg til fagre ord og flagrende løfter, og ikke én ting som blir gjort. Staalesen viser til alt arbeidet som legges ned i Kristiansand for å få busstoppene tilgjengelige, men at det hjelper lite når bussene ikke er tilpasset. - Det burde være veldig selvfølgelig i dag å ta hensyn til funksjonshemmede. Det viser seg at ingenting er det. Alt er basert på at folk skal ta seg fram så godt de kan. Resten trekker man på skuldrene av. Men dette skal vi ikke gi oss på, lover rådsleder Astrid Staalesen. - Jeg synes det er veldig synd at det bare fokuseres på ting som ikke er helt som det skal være fra starten. Vi må se det positive at vi er i gang med et prosjekt som skal bygges ut de nærmeste årene, mener markedssjef Inge Os i Vest-Agder Kollektivtrafikk. Tilgjengelig for alle

— Men det er riktig at i visjonene er det sagt at bussmetroen skal være tilgjengelig for alle, ikke tvil om det, innrømmer Os. - Men det greier vi ikke i starten. Det har jo en del med økonomi å gjøre. Bare hvis politikerne i fylkeskommunen eller kommunen skulle klare å trylle fram ekstra penger, vil det være mulig å kjøpe inn nye tilgjengelige busser til metrolinjene. Markedssjefen ser problemet for de funksjonshemmede, men mener det er viktig å komme i gang: - Jeg forstår jo at det er et savn at det ikke er tilrettelagt fra starten. Men i planprosessen må vi en eller annen gang starte, selv om ikke alt er perfekt. Nå har vi fastsatt 18. august, fullt vitende om at her er det en god del ting som mangler, sier Inge Os. inge.dalen@fedrelandsvennen.no