VENNESLA: Åttendeklassingene i Vennesla har gjort det langt dårligere enn landsgjennomsnittet i såkalte kartleggingsprøver i matematikk. Oppgavene som ligger til grunn for testen er basert på kunnskaper fra barnetrinnet til og med sjuende klasse. Nå reagerer rektor og skolesjef på de svake resultatene.— Det kan være tilfeldigheter som gjør at dette kullet presterer spesielt svakt, men vi ser det likevel som såpass alvorlig at vi ønsker å gjøre noe, sier skolesjef Roy Johnsen til Fædrelandsvennen. Mens landsgjennomsnittet er 33,53, kommer Vennesla ungdomsskole ut med et snitt på snaue 29,0.Skal kartlegge

Det skal nå settes ned en egen gruppe bestående av lærere fra ungdomstrinnet og fra de fem barneskolene som sender elever til Vennesla ungdomsskole. Gruppen skal kartlegge hva som er problemet og finne ut hva som kan gjøres i forhold til undervisningen.- Skolen er bekymret over resultatene, og det er jeg også. Men vi ønsker å se på det som en inspirasjon til å prøve å forbedre undervisningsmetodene, sier Johnsen. Skolesjefen peker på at dårlige matematikkunnskaper er et problem som går igjen i Norge som helhet, og som også utdanningsministeren har satt søkelyset på. Likevel vil han ikke bagatellisere saken i Vennesla.- Det er all grunn til å ta dette alvorlig, selv om det her dreier seg om et forholdsvis lite elevgrunnlag. Når vår kommune kommer dårligere ut enn landsgjennomsnittet, må vi skjerpe oss og finne årsaken. Det kan tenkes at dette kullet er spesielt svakt i matte, og det kan også være tilfeldigheter som spiller inn, men det skal vi finne ut av, sier han. Ifølge skolesjefen er det første gang Vennesla-elevene har skilt seg negativt ut, sammenliknet med andre kommuner. I de fleste avgangseksamener har ungdomsskolen ligget nær gjennomsnittet.- Derfor tror vi ikke det er noen generell tendens, eller at det også gjelder andre fag. Vi kommer til å konsentrere oss om dette ene faget, fortsetter Johnsen.Rektor Arne Krogstad sier til Fædrelandsvennen at han tar resultatet til etterretning.- Det er vanskelig å ha noen konkret mening om dette, annet enn at vi vil sette inn ekstra ressurser. Vi har fire mattetimer i uken. Tre av disse deler vi, så vi har halve klasser. Dermed blir det mer hjelp til hver elev.birgitte.klekken@fedrelandsvennen.no