KRISTIANSAND: — Det vil bli en veldig forurensning med busser hvert femte minutt. Det er en mye bedre løsning med gassbusser på hele bussmetroen, mener varaordfører Harald Sødal (KrF) i Kristiansand kommune. Han var nylig med på en stor konferanse om utnyttelse av naturgass i Sverige og Danmark. På en studietur i Malmø så han lyset. Der gikk alle bybussene på gass. Derfor er veteranpolitikeren vendt hjem som en hellig overbevist talsmann for gassbussens fortreffeligheter for byens nye bussmetro. Kristiansand skal vise vei på Sørlandet når det gjelder miljøtenkning igjen.Sødal vil bytte ut alle de forurensende og bråkete dieselbussene med miljøsnille og stille busser drevet med naturgass fra Nordsjøen. - Det er en veldig suksess i Malmø, argumenterer en ivrig Sødal. Svenskene der nyter den renere lufta og den økte stillheten i bybildet sitt. Sødal mener det er galskap å eksportere all den gode naturgassen så lenge den kan brukes til så mye fornuftig i Norge. - Gassbusser kan bare bruke en del av det. Men miljøbyen Kristiansand må gå foran i dette arbeidet, og det offentlige har et spesielt ansvar. Busseier Kristian Brøvig i Bussen Trafikkselskap er ogsåmed i en arbeidsgruppe i organisasjonen Agder Gassforum, som jobber for bedre utnyttelse av norsk gass på Sørlandet..- Vi har et åpent sinn for å ta i bruk gassbusser, hvis det er det fylkeskommunen ønsker, sier Brøvig.AS Bussen ville prøve ut en propanbuss for flere år siden, men måtte droppe det. Problemet var leveransen, og det kan bli knuten igjen. - Det blir for mye forurensning totalt med trailerfrakt av gassen. Men det siste nå er flytende gass med skip. Da begynner det å bli mer interessant.Gassbussene er ikke så mye dyrere i innkjøp enn vanlige dieselbusser. AS Bussen skifter ut rundt åtte busser i året uansett. Fylket negativt

Men samferdselssjef Leif Storsve i Vest-Agder fylkeskommune er ikke like klar til å gå i gang. - Det blir dyrt og komplisert å få det til, mener han. Storsve er heller ikke så opptatt av at Kristiansand skal være så tidlig ute. Han vil heller beite på erfaringer andre steder så lenge som mulig. Haugesund er kommet lengst med forsøk, og det går gassbusser i Trondheim og Bergen. - Vi har valgt ikke å gå i front. Vi venter til andre tar barnesykdommene og velger strategier, og så kobler vi oss på. Vi har valgt å la andre eksperimentere, sier Storsve. Kristiansand kommune jobber for selv å kunne styre bevilgningene til busstrafikken, som en del av statens offensive satsing på storbyene. Da vil kommunen stå friere til å velge busstyper selv. Kommunens plan- og miljøsjef Øystein Holvik var ikke tilgjengelig for kommentar. inge.dalen@fedrelandsvennen.no