VALLE: Statens Vegvesen og setesdalskommunene hadde regnet med å få inn 140 millioner kroner gjennom bompengene i utbyggingsperioden. Nå viser beregninger fra veivesenet at tallet blir det halve. Det vil komme til å koste bilistene dyrt i årene framover. Ingen i Statens Vegvesen vil i dag si hvor mye bompengeavgiften vil bli økt til, men trolig vil den bli på minst 35 kroner for personbiler. I dag er bruttoprisen 25 kroner for å passere gjennom de to bomstasjonene på riksvei 9 i Setesdal.Med planen om å øke bomavgiften i Kristiansand fra 10 til 25 kroner, vil dermed en tur til Sørlandssentret komme på 120 kroner i bomavgift for en setesdøl nord for bomstasjonen i Valle. Penger fra staten?

Selv en bomavgift på 35 kroner vil ikke være nok til å finansiere utbyggingen av riksvei 9 til stamveistandard. Det koster 350 millioner kroner. Nå håper veiutbyggerne på mer penger fra staten. Det kan de komme til å få. Vegdirektør Olav Søfteland har nylig måttet tåle krass kritikk for at han ikke klarte å få brukt opp 680 millioner til vei i fjor. Nå henter han fram trengende veiprosjekter.— Vi har nå fått signaler om ti millioner kroner ekstra til riksvei 9 fra staten til neste år, sier daglig leder i Setesdal regionråd, Arne Tronsen til Fædrelandsvennen.Den 18. januar møtes Setesdal regionråd for å ta stilling til ny finansieringsplan. Regionrådet har god likviditet, men ikke nok til være med på et prosjekt i hundremillionersklassen, ifølge Tronsen.Statens Vegvesen bekymrer seg også for tap av inntekter fordi en god del bilister velger å kjøre bygdeveien om Senum vest for Otra. Bomsnikere

Dette tapet beregnes til 800.000 kroner årlig.- Bare tull, sier bommotstander Alf Andersen på Byglandsfjord. - Det er få som kjører der. Kanskje seks-sju stykker på morgenkvisten. Jeg skal selv ta kostnadene ved å bevise det overfor veivesenet. Jeg kan hyre inn en pensjonist som kan sette seg i veikanten og telle noen dager, sier han.Veivesenet erkjenner imidlertid at hovedårsaken til riksvei 9s økonomiske krise skyldes at det passerer altfor få biler gjennom bommene i forhold til budsjettert. Det er også et inntektstap som følge av spesielle rabattordninger for byglendingene, samt mye større innkrevingsutgifter enn budsjettert. Dermed blir inntekstssvikten fra bompenger hele fem millioner kroner i året de neste fem årene og drøyt tre millioner årlig i tiårsperioden deretter.johs.bjorkeli@fedrelandsvennen.no