KRISTIANSAND: For å slippe å måtte kjøre bil en hel natt på vinterføre, valgte ekteparet Joreid, datteren Merete Olsen og reisekameratene Janne Bertelsen og Eva Wetrhus, å benytte seg av NSBs sovevogn onsdag kveld. Da får de gå om bord og legge seg i en sovekupé klokken 23.Sovevognas bortgang betyr at reisende må innfinne seg på Kristiansand stasjon klokken 02 om natten for å entre nattoget fra Stavanger til Oslo.— Det er jo sinnssykt å måtte dra små unger opp midt på natten, så jeg synes det er veldig synd at sovevogna forsvinner, sier Torild Joreid.Hun og familien reiser ikke ofte med nattoget, men garanterer at de ville fortsatt å benytte seg av tilbudet om det var mulig.- Vi skal i begravelse på Hadeland i morgen formiddag, og rekker akkurat et passende tog fra Oslo når vi tar nattoget fra Kristiansand. Dermed slipper vi å bruke masse penger på å dra en dag tidligere og overnatte i Oslo, forklarer Paul Joreid.Familien legger stor vekt på komfort når de reiser om natten, og poengterer at muligheten for å kunne legge seg er gull verdt.- Det er ikke særlig komfortabelt å havne på et tog hvor man må sitte hele natten. Vi betaler 250 kroner ekstra for en sovekupé, og det er det verdt, samtykker de tre familiemedlemmene. Gamle vogner og få kunder

— Vi beklager at endringen får uheldige konsekvenser for noen kunder i kristiansandsområdet.Det skriver visekonsernsjef og leder for NSB Persontog, Rolf Roverud, i et brev Vest-Agder fylkeskommune mottok tirsdag.Årsaken er, ifølge NSB-ledelsen, at dagens 40-50 år gamle sovevogner ikke lengre er brukbare og at for få reiser med dem.NSB har pusset opp de 20 nyeste av dem og satt fire av disse inn på Sørlandsbanen mellom Stavanger og Oslo.Ingen av dem vil bli stående i Kristiansand for ombordstigning fra klokken 23, slik tradisjonen har vært til nå.- Fra Kristiansand har vi i snitt 14 soveplasskunder per avgang mot Oslo og sju motsatt vei, mens vi i gjennomsnitt har 37 passasjerer til og fra Stavanger. Politikerne nådde ikke fram

I tillegg ble antall soveplassreiser fra Kristiansand mot Oslo redusert med åtte prosent fra i fjor, skriver Rolf Roverud i brevet til fylkesordfører Thore Westermoen og Kristiansands ordfører Jan Oddvar Skisland.De to skrev selv brev til Rolf Roverud for drøyt tre uker siden, som et siste forsøk på å beholde det tradisjonsrike nattogtilbudet med egen sovevogn fra Kristiansand stasjon.I brevet foreslo Westermoen og Skisland en løsning ved å la Jernbaneverkets personale overta ansvar for betjening av kunder på Kristiansand stasjon, slik at NSB kunne spare lønnsutgifter.Men bønnen om å beholde sovevogna førte ikke fram. Ber om møte

Agders stortingsrepresentanter vil prøve å redde sovevogna i Kristiansand på overtid.- Vi akter å be samferdselsministeren om et møte så snart vi er tilbake på Stortinget 9.- eller 10. januar, sier stortingsrepresentant Anne Margrethe Larsen (V) til Fædrelandsvennen.- Men sovevogna forsvinner 8. januar. Så da er jo toget bokstavelig talt gått?- Faren er til stede for at dette kan være for sent. Men det må uansett være mulig å belyse problemstillingen. Larsen legger til at Agderbenken forsøkte å få møtet med Liv Signe Navarsete i desember. Men da var statsråden opptatt med situasjonen i Avinor.