KRISTIANSAND: — Vi er veldig fortvilet. Problemene har vart i over en uke, sier Lisbet Johansen, avdelingsleder i Kristiansand Bompengeselskap.Problemet er at bilister med gyldig abonnement får gult lys i stedet for grønt. Problemet oppsto da det var en programvareoppdatering i køfrisystemet.- Folk som har gyldig abonnement får grønt lys i sitt eget anlegg, men gult lys i de andre autopassanleggene. Kristiansandere opplever at de får gult lys i bommen i Aust-Agder og omvendt, forklarer Johansen.De mange feilmeldingene har ført til den rene telefonstormen til bomselskapet.- Vi blir nedringt. Det er ganske fortvilende. Vi har over 150 telefoner hver dag om dette problemet, sier Johansen.Hun presiserer at folk med abonnementet i orden ikke får noen bøter selv om de får gult lys.- Men det er veldig uheldig at lyssignalene er feil. Folk kan miste respekten for lyset, sier Kjell Riseng, daglig leder av bomselskapet.- Det kan også skape farlige situasjoner ved bomstasjonene, fordi folk stopper opp når de ikke får grønt lys, fortsetter Riseng.Riseng beklager at folk har problemer med å komme gjennom til selskapet.- Men vi har ikke kapasitet til å ta alle henvendelsene, sier han.Det er Q-Free i Trondheim som drifter autopassystemet.- Vi vet ikke årsaken til problemene, men vi har folk som jobber med saken., sier Geir Ove Kjesbu, daglig leder i Q-Free.Kjesbu kan ikke si når problemene er fikset opp i. - Det pleier å gå rimelig raskt å fikse opp i slike ting. Det er vanskelig å si nøyaktig hvor lang tid det vil ta, siden vi ikke vet hva problemet er ennå, forteller Kjesbu.