MANDAL: — Vi vet ikke noe sikkert ennå, men ledelsen jobber intenst med ti nye prosjekter til den Iranske stat, sier prosjektleder Johan Ihme. Båtservice har allerede levert to av i alt sju redningsskøyter til den iranske stat. Med store kystlinjer langs Det kaspiske hav og Persiske gulf trengs det et stort antall fartøyer for å bygge opp rednings- og oljeverntjenesten. Ihme har tro på at Båtservice på sikt vil bli hoffleverandør av fartøyer til det statlige Ports and Shipping Organization i Iran. 80 mann i produksjonen

I hallene på Vestnes sveises det så alt går varmt om dagen. Det er flere år siden det var 80 mann i produksjonen. Båtservice har nå byggeoppdrag for et par hundre millioner kroner i hallene, fordelt på tre redningskryssere til Iran, ei redningsskøyte til Redningsselskapet og en katamaran som skal leveres til Hellas. Så fort noen av byggeoppdragene er ferdig levert, skal det bli plass til nok en katamaran til greske «Top Line» og to redningsskøyter til Iran. I tillegg blir det trolig en tredje katamaran til grekerne. Samlet har bedriften kontrakter for rundt 360 millioner kroner.- Det er spesielt artig at Iran og Hellas kommer til oss for å få bygget fartøyene, mens norske redere drar til verft andre siden av jordkloden. I ettertid har en del av de norske rederne svidd seg kraftig i form dårlig kvalitet på blant annet skrogene, sier Ihme. Sliter med å finne fagfolk

Medgangsbølgen for skipsverftet i Mandal skjer derimot ikke helt uten problemer. Så fort kontraktene er på plass, skaper det verftsledelsen hodebry med å skaffe kvalifiserte fagfolk.- Dette er jo langt på vei et utdøende fag, og all den tid Mandal videregående skole ikke har linjer innen sveising, blir det problemer med å skaffe kompetente folk, sier Ihme. Båtservice har støvsugd markedet i sør, og i tillegg til å utdanne egne fagfolk, har de leid inn ca. 30 mann fra øst- og vestlandet. Ihme får ikke fullrost produksjonsarbeiderne nok.- De er erfarne, nøkterne og pålitelige. Det er mye av årsaken til at verftet kan klare seg med en såpass liten administrasjon på 12-15 mann, sier Ihme.Båtservice har arbeid til uke 34 neste år. Det første bygget som leveres er til Redningsselskapet like rundt årsskiftet. Like etter leveres to av fartøyene til Iran, og deretter går det fortløpende ut over våren. Økte farten

-Alt går bra for tiden. Også det byggtekniske går på skinner, fastslår Ihme. Fartøyene til Iran har en kontraktsfestet hastighet på 40 knop, men når bedriften har maktet å levere dem med 43 knops fart er alt fryd og gammen.- Vi satser videre på Iran, og håper på nye kontrakter så snart vi har kapasitet, smiler Ihme.roar.greipsland@fedrelandsvennen.no