KRISTIANSAND: Til tross for at den 586 kilometer lange Sørlandsbanen strekker seg helt fra Stavanger til Oslo, defineres bare strekningen fra Kristiansand og østover som fjernbane.Banen vestover defineres som regionbane. Og bare region— og inter citybaner får hjelp fra statskassen.Det hjelper lite at toget fra Stavanger er identisk med toget som ankommer Oslo.Passasjerer merker likevel forskjell. For togreisende vestover gis ingen minipris. Dessuten er servicen dårligere.Til gjengjeld byr NSB på åtte daglige avganger mellom Kristiansand og Stavanger. Mellom Kristiansand og Oslo kjører enn så lenge fem daglige tog.- Det er riktig at statsstøtten på Sørlandsbanen opphører i Kristiansand, bekrefter kommunikasjonsdirektør Arne Wam i NSB. - Vi trodde god vekst på 1990-tallet og nytt materiell (krengetog, red. anm.) i 1998 skulle gi kortere kjøretid og god butikk, og at fjerntog derfor kunne klare seg uten offentlig kjøp, fremholder han.Begge deler slo feil. Og etter statsbanenes katastrofeår 2000 har tapstallene bare økt.- Vi innser at det ikke er mulig å tjene penger på fjerntog, konstaterer Arne Wam.I 2001 så NSB seg nødt til å forhøye egenkapitalen med 2,1 milliarder kroner.- Det er for å unngå en liknende situasjon, vi nå jobber med ulike alternativer, sier Wam, som verken vil bekrefte eller bestride at det internt vurderes å redusere daglige avganger mellom Kristiansand og Oslo fra fem til to.