Flekkefjord: Det er i en høringsuttalelse til det foreslåtte landskapsvernområde i Ytre kystsone i Flekkefjord, at Statens vegvesen ber om at gis dispensasjon fra vernebestemmelsene dersom det skulle bli aktuelt å bygge en høybro over Hidrasundet.— Det mest aktuelle er fremdeles å bygge undersjøisk tunnel, men vi vil holde alle muligheter åpne, sier prosjektleder Kjell Soltvedt.Et broalternativ vil også kreve at det på fastlandssiden bygges en tunnel langs land, slik at broen kan komme der sundet er smalest.Det siste kostnadsoverslaget viste at prisen for en tunnelforbindelse til Hidra vil bli 200 millioner (pluss/minus 25 prosent). En broforbindelse har så langt blitt anslått til å være dyrere.Når Nasjonal Transportplan for 2006 og de 10 neste årene legges fram i månedsskiftet februar - mars, vil det bli klart hvor høyt nasjonale myndigheter prioriterer veiprosjektet. Fra før har Stortinget vedtatt at deler av driftstilskuddet og kapitalkostnadene til ferjen i tillegg til bompenger kan brukes til å finansiere fastlandsforbindelsen til øya.11. mars i fjor ble Hidra Bompengeselskap AS stiftet med Flekkefjord kommune og Vest-Agder fylkeskommune som eiere.Det er ventet at Flekkefjord kommune vil få oversendt reguleringsplanforslaget for undersjøisk fastlandsforbindelse til Hidra med det første.torbjorn.witzoe@fedrelandsvennen.no