KRISTIANSAND : — Enten synes folk det er kjempekult, eller så synes de det er utrolig fælt, sier Aina Berge (25) og dytter rutinert en ny pris under overleppa.Som kvinne i aldersgruppen 20-30 representerer hun den typiske nye snusbrukeren. Eneste forskjellen er at Aina foretrekker en real pris av generalsnus, og ikke de små porsjonspakningene i «damestørrelse» som er på full fart inn.- De er mer som tørre te-poser å betrakte, mener hun.Etter at røykeloven trådte i kraft, har salget av snus skutt rett i været. Det meldes om økt etterspørsel både nasjonalt og lokalt, selv om Vest-Agder fremdeles ligger lengre nede på snus- statistikken enn resten av landet. Kvinnene kommer

I to av byens eldste gjenværende tobakkstorretninger melder de om merkbart større etterspørsel etter snus den siste tiden, spesielt blant kvinner.- Det er massevis av damer innom for å kjøpe snus for tiden, forteller Torbjørn Aagren som står bak disken i den lille tobakksforentningen i Bryggebakken.- Plutselig var jeg skåltom for de små snusdåsene. Det er de som er mest populære blant damene, forteller Hans Jørgen Nilsen som driver Dacapo på Torvet.Trenden bekreftes av informasjonsdirektør Jan Robert Kvam i Tiedemanns Tobaksfabrikk AS.- Det har vært en reell økning i snussalget på 15 prosent i året de siste årene, forteller han. Sammenlignet med for ti år siden, er salget doblet.- Og da snakker vi bare om innlandssalget. Volumet er trolig like stort fra taxfreesalg og handelslekkasje, anslår Kvam.Det betyr at innlandssalget utgjør hele 500 tonn årlig. Inkludert handelslekkasjen dreier det seg ifølge informasjonsdirektøren om mellom 800 og 1000 tonn hvert år i Norge. Trendy snus

Historisk sett er det mannen som har brukt snus. Forsvaret og idrettsmiljøene har lenge sverget til snusen. Nå har bildet endret seg radikalt, selv om Forsvaret fremdeles rekrutterer mange av snusbrukerne. Kvam forklarer økningen blant kvinner med at det er økt aksept for produktet i befolkningen som helhet.- Samfunnsforskere og helseforskere beskriver nå snus som et som trendy produkt. Det er klart at det påvirker etterspørselen, sier Kvam.Aina Berge bryr seg ikke så mye om hva som er kult eller ikke. Hun synes først og fremst at snus er godt.Selv hører hun til dem som tok sin første pris i Forsvaret.- Det var gutta som fyrte på og utfordret oss. Vi skulle ikke være mindre tøffe enn dem, så hvis de brukte snus, så måtte jo vi jentene også, forteller hun.25-åringen som går på Søgne Videregående, allmennfag på bygning, begynte å snuse i 1999 og har fortsatt siden.- Det gir en god følelse, spesielt etter at man har spist. På tom mage er det derimot ikke noe godt, mener hun.Aina Berge synes ikke det er grisete å snuse, slik hun av og til får høre.- Det er ikke sånn at man spytter hele tiden, eller at det renner. Okey, det renner kanskje litt i starten, men når man får teknikken inne er det ikke noe problem. Snus har også den fordelen at det ikke sjenerer andre, sier Aina som gjerne bruker snus i timene på skolen.Aina Berge mener skepsisen til snus er merkbart større på Sørlandet enn andre steder i landet.- Jeg har bodd både i Trøndelag og i Nord-Norge.Der er det helt vanlig at jenter snuser. Det er ingen som rynker på nesa av den grunn.Birgitte.klekken@fedrelandsvennen.no