Det ser nesten ut til at det er vårløsning i politisk klokskap i byen for tiden. Først utsetter byutviklingsstyret havnetermialen på Kroodden, så følges det opp med å utsette E 39 ut av byen! Skulle sett maken.Kristiansand har gjennom de siste mange år stilt seg lagelig til hugg som flaskehals på Europaveiene mellom øst og vest her sør. Noen tunger mener at det er næringslivet som ikke vil slippe gjennomgangstrafikken for langt fra livet, mens andre holder på at det er geografiens, og dermed skaperverkets skyld, at det nå bare er Kristiansand og Drammen som fører den drabelige forbitrafikken helt inn på hodeputen. La klokere hoder enn mitt krangle om årsaken. Poenget er at transport som skal raskest mulig fra øst til vest og vice versa helst ikke vil ha noe med lokaltrafikken å gjøre, og lokaltrafikantene gidder da heller ikke å bli sinket av fjerntrafikk. Både du og jeg skal så fort som mulig frem og tilbake til jobb eller handlesenter, barnehage og trening.Samtidig vil vi bo i en vakker by, en by som tar vare på seg selv og sin estetikk, som lever opp til sin fortid og har evne til å se fremover, la-a-angt fremover. Derfor var det godt at et flertall av bestemmere stoppet opp og mente at kanskje burde vi tenke oss om.Økonomi er en forunderlig ting. Den er både kortsiktig og langsiktig på en gang. Og så er den så forbannet tett knyttet til resultatet. Ikke bare som det fysiske resultat som vi skal leve med her og nå, men faktisk mer som det vi vil skal fungere og tjene oss i mange, lange år — budet begynner på 50!Allerede nå viser det seg at utbyggingen av E 18/E 39 gjennom Kristiansand, som vi har vært plaget av i mange år nå, er for sped. Trafikken øker såpass at vi blir sittende i den samme fella som før - i mange år fremover om vi ikke gjør noe radikalt.Derfor: Få fjerntrafikken, forbitrafikken - de som ikke vil eller ønsker eller har tid til å shoppe og nyte byens faciliteter - få dem vekk! Forbi fortest mulig, så vår egen lille trafikk kan rulle sørlandsk og greit til jobb og hjem og barnehage og trening. Slik vi ynder å være oss selv. Eller raskt effektivt mellom møter og avtaler - eller kjæresterier.Jeg skal ikke nevne navn, eller hovere, men jeg ble tålig utledd av enkelte by-by-by-liste-et-eller-annet i bystyret da jeg i en artikkel i Sørlandet på begynnelsen av 80-tallet foreslo tunnel, og ikke bro, fra fastlandet til Flekkerøy. La så latteren igjen få runge når jeg nå foreslår å legge møtet mellom E 18 og E 39 midt i byfjorden et sted med en slags trafikkpølse i betong som delvis ligger på bunnen, delvis danner broer og kanskje også tunneller mellom Sømslandet og et sted lenger vest. Hva har vi ingeniører til? De har jo vist at de kan svømme under vann!Kristiansand er en merkelig by med en forunderlig status - egentlig som mange andre. Den foretar ofte politiske beslutninger som en alkoholiker gjemmer drikkelse i redsel for å bli edru - det kortsiktige offer blir det langsiktiges ruin.Det er alltid kjøperen som må betale. Finnes det ingen annen mulighet i dagens politiske Norge, så la oss da for svingende betale for å få forbitrafikken vekk. Så vi kan leve våre liv mer avslappet og lystig, mer som vi vil. Det er jo det det handler om. La tempoet bli vårt eget. Vi bestemmer selv - gjennom valg. Ikke gjennom folkeavstemning - Kristiansand er da ingen sveitsisk kanton. La de vi velger bestemme. La oss bare velge folk som vet hvorfor de sier ja til en innstilling, og hvem de svarer ja for.Per GundersenKristiansand