pengesløsing | Nå burde det snart være slutt på å kaste bort penger på dårlig gjennomtenkte og unødige veiprosjekter.Bompenger er i og for seg en bra måte å finansiere lokale prosjekter på, men nå er snart smertegrensa nådd. Bilistene melkes på det mest uforskammete, og pengene ser ut til å bli kasta ut av vinduet for meningsløse og dårlig planlagte prosjekter.Hvorfor trenger vi en ny bro hvis den gamle gjør samme jobben?Har det en praktiske grunn? Er det bedre å stå i kø på en ny bro enn på en gammel bro?Eller har det optiske årsaker? Blir den nye broen mer tiltalende å se på enn den gamle?Og hva er vitsen med en tunnel gjennom byen?Den eneste forskjellen er at vi nå står i kø under jorden istedenfor oppå broa eller på veien. Hadde det ikke vært bedre med en vei forbi selve sentrum, slik at de som ikke skal gjennom byen slipper å kjøre rett igjennom byen likevel?Jeg syns at det er et heller tvilsomt argument fra handelsstanden i Kristiansand, at en «avlastningsvei» forbi byen vil føre til nedgang i omsetning. Hvis jeg er på vei fra A til B, uten planer om å stikke innom byen for å shoppe, så kjører jeg forbi sentrum (uten å handle) enten jeg må kjøre forbi i Baneheitunnelen, på en ny høybro eller i større avstand forbi byen. Har jeg ingen hensikt å handle, så handler jeg ikke. Jeg synes at prosjektledelsen burde informere innbyggerne om den reelle fortjenesten ved å utføre disse prosjektene og høre hva lokalbefolkningen har å si. Det er greit å gå med moten — for noen år siden var det moderne å bygge rundkjøringer i hytt og vær, nå er det visst moderne med broer og tunneler. Men hva er egentlig hensikten med dem? Trenger vi de, eller fins det kanskje andre prosjekter en heller kunne bruke pengene på?Tatiana KrauseSøgne