LILLESAND: Dette sier en av Lillesands fremste tunnel-forkjempere, Arve Danielsen (Krf) som en kommentar til at Lillesand bystyres tunnel-vedtak likevel vil forsinke E 18-prosessen slik at oppstart tidligst blir i 2006.— Utsettelsen skyldes vedtaket i Lillesand alene, sa fylkesordfører Oddvar Skaiaa da han slapp nyheten i fylkestinget tirsdag. Lillesands politikere har tidligere fått signaler om at oppstart blir i 2005 og at tunnelvedtaket i bystyret ikke ville forsinke prosessen. Dette blir et viktig tema på «Kaldvell-dagen» i dag. I formiddag er det åpent møte med miljøvern- og samferdselsdepartementene, fylkesmannen, vegdirektoratet og vegvesenet. Etter debatten blir det befaring.- Det som er reelt er at det blir en forsinkelse fra en vår- til en høstproposisjon i Stortinget i 2004. Det er den forsinkelsen Lillesands-vedtaket har bidratt til. Men hvis dette kan være med og klarere muligheten for at Lillesand får tre kilometer tunnel i et område med naturkvaliteter og muligheter for en fremtidig utvikling, så har man tid til å vente. Dette var tross alt det et enstemmig planutvalg i 2003 ville. Om tunnel kan sikres gjennom et halvt års utsettelse, synes jeg det er en akseptabel pris, sier Arve Danielsen. Og han legger til:- Det pågår nå en tett dialog med Vegdirektoratet, og det er bekreftet både muntlig og skriftlig at hvis Lillesand bystyre kan konkludere med godkjent reguleringsplan innen 1. mars 2004, så vil de ha tid til å rekke høstsesjonen samme år. - Stramme tidsrammer

Fylkesordfører Oddvar Skaiaa er ikke fullt så optimistisk:- Her er fryktelig mange tidsfrister å holde. Jeg sitter i styringsgruppa for bedre stamvei, og vi henter inn informasjon fra ulike hold. Den opprinnelige planen med oppstart i 2005 holder ikke nå. Via Knut Dannevig har jeg fått beskjed om at det i beste fall blir start våren eller forsommeren 2006. Og det er mange stramme tidsrammer her, sier Skaiaa til Fædrelandsvennen.Etter avgjørelsen i departementet blir det ekstern kvalitetssikring, skriving av proposisjon, Stortingsbehandling og prekvalifisering.- Vi har løpende kontakt med partene i saken. Og alt før tunnelvedtaket var tidsplanen så stram at dette måtte gå helt på skinner for at man skulle komme i gang i 2005. Og nå er det løpet kjørt, sier fylkesordføreren.- Men Lillesands politikere hadde fått signaler om at dette skulle gå greit?- Ja, men de signalene har vært veldig rare. Når disse folkene i Lillesand har vært på tur til Oslo, kommer de tilbake med ganske positive meldinger. Men når jeg snakker med veifolkene og spør: «Er det sånn?» Så sier de: »Nei, det er ikke sånn!» Derfor ba jeg Dannevig om å skaffe meg en oversikt, sier Skaiaa. Som ser for seg faren for forsinkelser ut over 2006 om ikke departementet har veiavgjørelsen klar innen 15. februar. - Ingen overraskelse

— Opplysningen om tidligst oppstart i 2006 har jeg fått på en e-mail fra Vegdirektoratet, som jo har ansvaret for hele fremdriften i saken. Og dette er ingen overraskelse. Vi påpekte faren for dette så sterkt vi kunne i forkant av bystyrevedtaket, sier Knut Dannevig i stamveiaksjonen.- Dette er fryktelig kjedelig. Vi føler at det trykket vi hadde oppe forsvant da Lillesands vedtak ble gjort. Skulle det ende med tunnel, kan det bli fare for ytterligere utsettelser. Nå vet jeg ikke helt hva som ble sagt under Lillesands-delegasjonens møte i Oslo. Men med utsettelse av proposisjonen fra våren til høsten 2004 kunne jeg ikke skjønne hvordan man kunne komme i gang i 2005. For OPS-prosessen i etterkant av Stortings-vedtaket tar 13-15 måneder, sier Dannevig.