KRISTIANSAND: Wenche Refsnes (78) jobbet i Bennett reisebyrå og var med på den aller første rundturen over Kjevik og Tveit 6. juni 1955 med det fire motors og 15 seters Heron-flyet.Sven Krageboen (72) var lufthavnbetjent og jobbet i brann— og havaritjenesten. Han hjalp til med å få flytrappa på plass.Ralph Kjevik (75) hadde ennå tre år igjen før han begynte som lufthavnbetjent. Som sønn av grunneieren fulgte han likevel begivenheten på nært hold.Den såkalte melkeruta fløy tur-retur Oslo, Tønsberg, Kristiansand, Farsund og Stavanger én gang daglig minus lørdag.I årene siden har Braathens vært en nær og selvfølgelig del av arbeidslivet til Wenche Refsnes, Sven Krageboen og Ralph Kjevik. Alle sto på

Og historiene sitter løst:- De første årene bodde flyvelederen i ei hytte på sørenden av rullebanen. En gang forsov han seg, og ble vekket av flyet. Han løp ut, stoppet flyet mens det takset, og fikk sitte på de siste meterne, minnes Krageboen.- I den første tiden gjorde alle det som trengtes. Flyveren kastet ofte jakka for å lempe kofferter, forteller Kjevik, som jobbet på Kjevik fra 1958 til 1992.Krageboens fartstid strakte seg til 1997.Ulykker med store fly er de blitt spart for.Men det har vært nære på.- En gang hadde vi brannøvelse da et fly mistet et hjul under landing. Øvelsen ble ganske realistisk. I alle fall skumla vi flyet, minnes Krageboen.Blant andre historier er Fokker 28-flyet som kjørte slalåm mellom mastene før det klarte å stoppe like før riksveienOg et islandsk småfly som fløy tomt for bensin og landet i elva. Det gikk bra med de to om bord. Rivende utvikling

I årenes løp har de tre pensjonistene fulgt utviklingen i luftfarten på tett hold.I 1956 økte Braathens kapasiteten med daglig direkterute mellom Kjevik og Fornebu.Årets etter kom den første DC3-maskinen, samtidig som Tønsberg forsvant fra flykartet.Dette vet Kjell Wilsberg, flyhistoriker og ansvarlig for samfunnskontakt i SAS Braathens.- I 1959 kom det første av typen Fokker 27 Friendship, med 44 seter. Denne typen preget selskapet i flere år, sier Wilsberg.I 1963 kom neste endring, med tre daglige turer Oslo-Kristiansand og Stavanger. Én av dem gikk via Farsund. Året etter økte tilbudet til fire daglige.- Det første jetflyet i rute på Kjevik kom med Fokker 28 Fellowship i 1969. Da fløy fem Braathen-fly daglig mellom Oslo og Kristiansand, sier historikeren.Sommeren 1973 landet det første flyet av modellen som fortsatt brukes, Boeing 737PS: Braathens hadde på det meste 12 daglige avganger mellom Oslo og Kristiansand, i 1998 og 1999. Samtidig hadde SAS fire avganger.Etter at selskapene slo seg sammen i fjor, byr timetabellen nå på åtte daglige reiser mellom Gardermoen og Kjevik.