BIRKENES: — Vi ønsker et eget bygg for 2.-4. trinn, bygd som en paviljong til barneskolen. Og da mener vi et permanent paviljongbygg og ikke en brakke, sier klubbleder i Utdanningsforbundet på barneskolen, Steinar Bruun.Både Birkeland skole og Valstrand skole står foran store forandringer. Begge steder sliter man med lokaler som er et resultat av svundne tiders skoletenkning. Byggene er i større og mindre grad «korridorskoler» der det er vanskelig å leve opp til intensjonene i L97.I et brev til oppvekst- og kulturutvalget i kommunen understreker forbundet ved barneskolen at det er et udiskutabelt faktum at det haster å gjøre noe. Bruun skriver på vegne av forbundsmedlemmene at de nye pedagogiske arbeidsmåtene som lærerne blir pålagt, umulig kan gjennomføres i praksis slik skolen fungerer i dag. Den er ikke tilrettelagt for moderne pedagogisk organisering. Samtidig er tettheten av elever - det er over 400 av dem - så høy at det skaper et unødvendig høyt konfliktnivå.Etter nøye vurderinger har klubben nå kommet til enighet om hvilken løsning som vil være den beste. De ansatte ønsker å fortsette som en ren barneskole med en rektor. Forslaget om en egen skole for 6.-8. trinn har overhodet ingen støtte. «En slik hybrid finner vi ingen fornuftige pedagogiske begrunnelser for, og mener at dette er et forslag tuftet på rene økonomiske hensyn», heter det.Tidligere har medlemmene av Utdanningsforbundet på skolen gått inn for en ny skole for 5.-7. trinn med en egen rektor. Etter en vurdering der det er tenkt både pedagogisk og økonomisk, har de kommet fram til at de ønsker et eget bygg for 2.-4. trinn.Begrunnelsene er flere:Barneskolen skal være én skole med én rektor. Både økonomi og nye føringer fra departementet tilsier dette.Bygninger for 5.-7. trinn trenger mange spesialrom. Disse finnes allerede i dagens bygg.En utbygging for 2.-4. trinn er ikke så kostnadskrevende, noe som gir mer penger til ombygging av dagens bygninger.Den nåværende skolen må bygges om til en fullverdig L97 skole for 5.-7. trinn, med de spesialrommene som trengs. Lærerne mener det må være mer hensiktsmessig med en oppjustering enn å bygge alt nytt. Også førsteklassebygget trenger en oppjustering.- Birkeland skole har i dag en skrikende mangel på grupperom. Det er stort sett bare klasserom her. Vi ønsker større fleksibilitet, sier styremedlemmene i Utdanningsforbundet. Det trengs også et rom som kan samle hele eller store deler av elevflokken. Dette bør helst være et amfi.- I dag kan vi samle 1. til 4. trinn i mediateket. Men da er det virkelig fullt. Skal vi samle alle elevene, må vi ned i ballhallen, sier lærerne.Forbundet mener at utnyttelsen av utearealene er under enhver kritikk. «Forutsetningene burde være gode, men lite fungerer tilfredsstillende,» heter det i brevet, som klubben stiller seg enstemmig bak.