KRISTIANSAND: — Flere fartsmålinger viser at halvparten av de 30.000 bilene som daglig kjører gjennom Banehei- og Oddernestunnelen kjører over i 70 km/t i 60-sonen. Dette er skremmende, og krever tiltak, sier distriktsveisjef Johan Mjaaland i Vest-Agder. På vanlige veistrekninger regner man at 20 prosent av bilistene kjører for fort.Konkret ønsker Johan Mjaaland å utplassere fotobokser i både Banehei- og Oddernestunnelen. Trafikkfarlig

— Det er ikke tilfeldig at fartsgrensen på stedet er satt til 60 km/t. Det er flere av- og påkjøringsfelt inne i tunnelene, og antall kjørefelt på veistrekningen veksler mellom fire og seks. Trafikkfarlige situasjoner kan lett oppstå i forbindelse med filskifte, og her snakker vi om så mange som 30.000 kjøretøyer i døgnet sier distriktsveisjefen. Politiet er kjent med at mange bryter fartsgrensen på E 18 i de to tunnelene. Leder for trafikkavdelingen ved Sentrum politistasjon, Øystein Mykjåland, sier at de i tiden framover vil følge opp med flere fartskontroller. Kamera til 300.000,

Johan Mjaaland mener at nye fotobokser i tunnelene i Kristiansand må få fylkets første digitale kamera. - Et digitalt kamera for automatisk fartsovervåking (ATK) vil være mye mer effektivt enn dagens analoge, som krever både tidkrevende fremkalling og billedbehandling. Et digitalt kamera vil kunne flyttes mellom flere fotobokser i tunnelene, sier Johan Mjaaland. Distriktsveisjefens problem er at det i dag ikke er avsatt penger til nye fotobokser i Kristiansand sentrum. Et enkelt digitalt kamera for automatisk fartskontroll koster 300.000 kroner.- Inntektene fra fartsgebyrer går rett i statskassen og kan ikke brukes til å investere i nye fotobokser. Hensikten er heller ikke å få inn penger, men å få ned farten og forhindre ulykker, understreker Johan Mjaaland. Sikre tunneler

De nye bytunnelene i Kristiansand regnes som de sikreste i landet. Egne tunneler for hver kjøreretning forhindrer møteulykker. Bare i Baneheia er det montert 90 overvåkingskamera. Dersom en bil skulle stoppe opp som følge av ulykke eller motorhavari, går det en alarm på veitrafikksentralen i Porsgrunn. Derfra kan operatører fjernstyre bommer i alle tunnelmunninger, varsle redningsmannskaper og ved branntilløp og røykutvikling styre tunnelvifter i ønsket retning.- Den i utgangspunktet gode sikkerheten i tunnelene blir oppspist av at en så stor andel av bilistene gir blaffen i å overholde fartsgrensen, sier Johan Mjaaland.torbjorn.witzoe@fedrelandsvennen.no