KRISTIANSAND: — Jeg er redd vi smører oss bort i forsøket på å finne nye forretningsmodeller. Det er kommersielle utviklingsfolk som skal tenke inntekter, så skal jeg bruke kreftene mine på journalistikken. Jeg har utfordret markedsavdelingen i Agderposten til å finne nye inntekter og ta over nettet vårt, så skal redaksjonen ta seg av journalistikken, sa ansvarlig redaktør i Agderposten, Morten Rød under et debattmøte om betaling på nett, i regi av Agder Journalistlag på restaurant Haandverkeren i Kristiansand torsdag kveld.

Outsourcing

Rød slapp bomben da han innledet til debatt sammen med Fædrelandsvennens sjefredaktør Eivind Ljøstad og ansvarlige redaktør Håkon Borud i Tønsberg Blad.

Ljøstad gjorde det tindrende klart at en outsourcing av nettavisen til markedsavdelingen ikke er aktuelt i Fædrelandsvennen.

— Jeg blir vettskremt når jeg hører at markedsavdelingen kan bli ansvarlig for nettavisen, sa Ljøstad.

For små

— Vi vil heller gi våre abonnenter et bedre og mer attraktivt produkt de har full tilgang til over alt, både på papir og digitalt, sa Ljøstad, som så svært overrasket ut da Morten Rød, som var hans etterfølger i Agderpostens redaktørstol, presenterte sin nettstrategi.

— Vi er for små til å kunne stå for egen utvikling på de digitale plattformene. Dessuten har vi tro på papir og vil ikke forstrekke oss, sa Rød til Fædrelandsvennen.

Sliten

Til Fædrelandsvennen bekrefter Rød at en slik løsning også kan innebære at ansvaret for Agderpostens nettside overlates til markedsavdelingen, og at den redigerer nettet etter sine behov for inntekter.

— Jeg vil ha redaktøransvaret for det journalistiske innholdet. Så er det avhengig av hva vi ender opp med på av tjenester på kommersiell side. Der er jeg villig til å gå i dialog med markedsavdelingen som kan ta over ansvaret for totaltilbudet på Agderpostens nettside.

— Det kan være en løsning, sier Rød, som samtidig presiserer at dette ikke er bestemt, men at det er en tenkning som er lansert, sier Rød.

— Jeg er sliten av å levere mer stoff for å skape inntekter, enten det er motor- og bilstoff, interiør- eller boligstoff, for at markedsavdelingen skal selge annonser, sa Morten Rød, som mente det like gjerne kunne sitte tre markedsdirektører i panelet, som tre redaktører, når inntekter på nettet blir diskutert.

Satser på papir

Mens Fædrelandsvennens sjefredaktør vil gi abonnentene sine digital tilgang på alt som trykkes i papiravisen, går Agderposten den andre veien.

— Jeg vil heller begrense hva vi tar fra papiravisen og legger ut på nettavisen, sa Rød, som også mener journalistikken vil endres.

— Jeg tror vi kommer til å skrive mer om det som oppleves nært for våre lesere. Dette stoffområdet blir viktigere. Men vi kommer også til å "rævkjøre" folk med makt, hvis det er nødvendig. Det viktige er at vi skal heie på lokalsamfunnet, sa Rød.