MANDAL/OSLO: — Jeg fikk hakeslepp da jeg så dette. Frp er veipartiet fremfor noen, og vi saboterer ikke eller driver med annet tull og tøys, sier Kåre Glomsaker til Fædrelandsvennen.

Glomsaker er medlem av Mandal Frp, og leder av hovedutvalg for samferdsel, areal og miljø (SAM) i fylkeskommunen.

«Frp-politikere i Mandal» ble listet opp av veivesenet som mulige sabotører av ny E 39, og Glomsaker vil nå ta opp saken i utvalget etter ferien.

— Jeg lurer veldig på hva de mener med å kalle oss mulige sabotører, og det spørsmålet skal Kjell Inge Davik (regionvegsjef) og Johan Mjaaland (avdelingsdirektør) få. Dette skal sette dagsorden i det første møtet, sier han.

Vil ha fakta

Kåre Glomsaker presiserer at Frp ønsker den best funderte traseen forbi byen.

— Vi ønsker den beste av de tre traseene som ligger på bordet, og vil derfor få belyst alle tre med fakta. Så vil vi gå for det mest hensiktsmessige alternativet, sier han, og fortsetter:

— Personlig har jeg et bra samarbeid med veivesenet, men her sås det tvil om deres agenda, sier han.

— Svekker dette tilliten din til Statens vegvesen?

— Du kan spørre meg om det etter at de har fått forklare seg, sier Glomsaker.

Overrasket

Gruppeleder i Mandal Frp, Alf Erik Andersen, ble også overrasket da han så partiet på listen.

— Vi reagerer kraftig på at Statens vegvesen ser på oss som potensielle sabotører, og det er litt skremmende at veivesenet bruker den typen sjargong om oss, sier han.

— Hvorfor har dere havnet i denne listen?

— Det vet jeg ikke, og det er underlig. Ikke noe annet parti er mer for ny E 39 enn oss. Det er mulig de så på oss som en utfordring siden vi har en sterk posisjon i byen, men jeg vet ikke.

Leder av planutvalget i Mandal, Harald Øyslebø (Frp), sier Frp har vært tydelige på at de skal være olje i veimaskineriet.

— Jeg tror kanskje de da så på oss som et parti med tydelig lederskap, og som de ønsket å inkludere i prosessen tidlig, sier han.

Opprørt næringsforening

Næringsforeningen i Mandal, Mandal Handel og Service Forening, er også på sabotørlisten ved leder Patricia Hartmann. Hun reagerer mot det hun oppfatter som en tilsidesetting av interessene til de 150 bedriftene hun representerer.

– Dette bekrefter en magefølelse jeg har hatt i lang tid. Siden oppstartsmøtet i kulturhuset 14. februar har jeg spurt veivesenet om å få et eget møte der næringslivet i byen får lagt fram sitt syn. Vi får ikke det før i slutten av august, og på de seks månedene har flere trasealternativ blitt tatt av bordet, sier hun.

– Vi er ikke blitt godt nok inkludert i planprosessen, og våre argumenter for en sentrumsnær trasé er ikke kommet fram, sier Hartmann, og spør hvorfor hun ble merket som en mulig sabotør.

– Hvordan kan man saboterer fremgangen i prosjektet før de forskjellige traseene er konsekvensutredet? Det handler jo om å inkludere alle, og få alle syn fram.

Aldri hørt lignende sjargong

Direktør for styringsstaben i Statens vegvesen, Lars Aksnes, sier at han aldri har hørt om inndelingen i «allierte» og «sabotører» tidligere.

— Det har jeg aldri hørt snakk om. Men det er jo ikke bra, jeg skjønner jo det, sier han, og henviser til Lars Erik Hauer, direktør for veg- og transportavdelingen.

— Det er en ordbruk som er ukjent for meg, og som ikke kommer ut av styringen av planlegging sentralt, sier Hauer.

— Dette er noe region sør må svare for, og jeg forstår at de har beklaget.

Planleggingsleder Solveig Hellevig sa i Fædrelandsvennen onsdag at begrepsbruken er knyttet til et spesielt planleggingsverktøy som veivesenet bruker i forkant av store prosjekter, som tydeliggjør de interessentene som kan skape problemer for prosjektets fremdrift dersom de ikke inkluderes i planarbeidet.