KRISTIANSAND: Dette toget er cirka fem timer forsinket, og kjørte fra Kristiansand klokka 13.45 søndag ettermiddag.

Ble stående på Moi

Ifølge NSB har det blitt satt opp busser og taxi til passasjerer som skulle av før Oslo.

Katrine Eide var blant dem som hadde stått opp grytidlig for å ta toget til Oslo klokka 05.25 fra Stavanger.

– Etter en stund stoppet vi på Moi. Jeg tror det var i 7-tiden. Vi fikk beskjed om at vi måtte vente her en time, så jeg la meg til å sove. Da jeg våknet to-tre timer etter var vi fremdeles der, forteller hun til Fædrelandsvennen.

Ventet i Kristiansand

På et tidspunkt fikk passasjerene beskjed om at det skulle komme en buss, men toget gikk etter hvert videre likevel.

– Det kjørte veldig sakte i begynnelsen, forteller Eide.

De kom fram til Kristiansand stasjon i 12-tiden. Her måtte de vente til klokka 13.45, før de kunne gå på det neste toget fra Stavanger.

– Vi reiste altså fra Kristiansand ett kvarter at toget egentlig skulle ha vært i Oslo, forteller hun.

Signalfeil

Ifølge Jernbaneverket skyldes forsinkelsen problemer med fjernstyringen på Sira stasjon.

– Det er delvis utbedret nå, men togene må kjøre med redusert hastighet forbi. Det medfører litt forsinkelser videre også, forteller pressevakt Olav Nordli.

Han forteller videre at uværet på Sørlandet har gjort at de har mer beredskap enn vanligvis.

– Vi gjør litt mer visitasjon, som det heter. Det betyr at vi kontrollerer linja mer hyppig, forteller han.

Utover den tekniske feilen som rammet 05.25-toget fra Stavanger har han ikke fått beskjed om noen spesielle hendelser på Sørlandsbanen i dag.

Kan få refundert

Presseansvarlig i NSB, Erik Lødding, beklager at mange av kundene deres har hatt en dårlig reiseopplevelse søndag.

– Det var en signalfeil som førte til at mange ble stående i dag. Det er vi veldig lei oss for. De som skulle til stasjoner før Oslo, har fått buss og taxi. De som skal til Oslo må vente på neste tog, og de er blitt kraftig forsinket, sier han.

Han forteller at det vil være mulig å få penger tilbake.

– Alle de vil selvsagt kunne få refundert billetten sin hvis de henvender seg til NSB sin kundeservice. Det er via oss kundene kjøpte billetter, så vi syns selvsagt at dette er leit, sier han.