KRISTIANSAND: Terje Damman (H), fylkesordfører og leder av ATP-utvalget, kan fortelle at flertallet i deres konstellasjon går inn for at man nå starter arbeidet med å innføre en rushtidsavgift eller tidsdifferensierte bompengesatser.

Dermed er det flertall i ATP-utvalget for å innføre en slik avgift. Men det er ikke ATP-utvalget som avgjør denne saken.

Saken skal etter behandlingen fredag oversendes til Kristiansand kommune og Vest-Agder fylkeskommune. De store partiene i Kristiansand har ennå ikke hatt gruppemøter og tatt stilling til hva de skal gjøre i denne saken.

På bordet ligger spørsmålet om å innføre rushtidsavgift. Dette for å sikre 60 millioner kroner i belønningsmidler for 2012, og deretter kunne være med på å kjempe om framtidige bypakker. I den siste potten ligger det rundt 13 milliarder kroner.

Politikerne skal ikke stemme over et konkret forslag til å innføre rushtidsavgift nå, men forslaget innebærer at man sier ja til såkalte tidsdifferensierte bompengesatser nå, og at man kommer tilbake med en sak der man ser på satser og innretning.

Men allerede i sakspapirene som ligger til behandling antydes det en rushtidsavgift på 21 kroner, 17 kroner med rabatt og takst utenom rushtid ned mot 11 kroner.

Det er en forskjell på begrepet rushtidsavgift og tidsdifferensierte bompengesatser. Rushtidsavgift eller veiprising er hjemlet i Vegtrafikkloven, og har som hovedformål å regulere trafikken. En slik avgift skal ikke brukes til å finansiere veibygging, men kan brukes til å gi tilskudd til bussdrift.

Tidsdifferensierte bompengesatser er noe mer fleksible. Disse er hjemlet i Vegloven, er tidsavgrenset, og har som hovedformål å finansiere samferdselstiltak.