EX-DIREKTØR: Tidligere dyreparkdirektør Edvard Moseid og Thorbjørn Egners datter, Turi Egner, var til stede under åpningen av Abra Havn. Foto: Torstein Øen
GRILL I SJØRØVERBY: Familien Nesheim har slått rot på brygga sør i Abra Havn. De er fantastisk imponert over den nye sjørøverbyen. Fra venstre sitter Trond Nesheim, Magnus, Tomine og Tone Nesheim. Foto: Torstein Øen
OMSVERMET SJØRØVER: Den nye statuen av Kaptein Sabeltann ble raskt omsvermet av bam var til stede under åpningen av Abra Havn. Foto: Torstein Øen

Se flere bilder ved å klikke på pila øverst i høyre hjørne.

KRISTIANSAND: — Når vi skal markedsføre Kaptein Sabeltann i utlandet, trenger vi ikke store ord lenger. Det er bare å ta med folk hit, sier sjørøverkongens skaper, Terje Formoe.

Fredag kunne han kle på seg sitt bredeste smil da sjørøverskuta "Den sorte dame" kom seilende inn til Abra Havn. Det er snart 22 år siden Formoe selv stod på scenen i Kjuttaviga som Kaptein Sabeltann for første gang.

— Det må være lov å feire denne milepælen, men vi har vært så lenge i bransjen at vi vet at ingenting kommer av seg sjøl. Vi hviler ikke på laurbærene, sier Formoe.

TV-serie i Sverige

12. juni begynner Sveriges televisjon visningen av tv-serien om Kaptein Sabeltann. 26 episoder skal vises. Deretter kommer sabeltannproduktene i svenske butikker.

— Vi begynner en forsiktig utrulling av noen produkter i svenske butikker i løpet av august. Skandinavia er et stort marked som ligger i vårt nærområde. Jeg tenker også at Tyskland og Benelux-landene er interessante markeder for oss, sier Formoe.Produktene som skal ut i svenske butikker er dvd-er, flagg, hatter, kapper, sverd og pistoler.

— Det er slike ting som trengs når man skal leke sjørøver. Når leken begynner, brer det om seg, sier Formoe.

Lojalitet

Det kostet 26 millioner å lage TV-serien om Kaptein Sabeltann. Det meste av pengene spyttet Formoe inn selv. For han er det viktig å nå fram til barna med havets konge.

EN, TO, TRE SJØRØVERE: Mens kaptein Sabeltann har nok med å jakte på Grusomme Gabriels skatt, er Reidar Fuglestad (.t.v.) og Terje Formoe ute etter å utvide Dyreparkens nedslagsfelt. Foto: Torstein Øen

— Tv, film og teater er det som skaper mest lojalitet. Når barna synes dette er bra, kommer foreldrene etter. Det er oftest barna som oppdager slike ting først, sier Sabeltanns opphavsmann.Abra Havn er Dyreparkens største enkeltsatsing og har kostet rundt 200 millioner kroner. Konsernleder i Dyreparken, Reidar Fuglestad, mener tiden er moden for å hente inn besøkende fra andre land enn Norge.

— Jeg håper inderlig at tv-serien om Kaptein Sabeltann blir solgt til dansk tv. Vi kommer til å satse på det danske markedet i skuldersesongene. Vi har ikke klart å ta ut potensialet som finnes i nabolandet vårt i sør. Det ble gjort et forsøk med Kardemomme by, men den blir for liten som overnattingssted til at det fungerte, sier Fuglestad.

Verdikjeden

Med Abra Havn på plass har parken satset nær 400 millioner kroner på utvikling de siste fem årene. Fuglestad regner med at det er investeringer som lønner seg på sikt.

— Vi har anslag som viser at de som besøker parken, har lagt igjen rundt 15 prosent av sitt forbruk i parken. Når vi nå har fått på plass 1100 ekstra sengeplasser, kommer vi til å ta for oss mer av verdikjeden, sier konsernlederen.

Da Abra Havn åpnet fredag kveld, hadde tidligere parkdirektør Edvard Moseid tatt plass litt oppe i bakken på torget i sjørøverbyen.

— Det er stort. Jeg er glad ikke jeg sitter ved tømmene lenger, sier Moseid.

— Hva synes du om selve byen?

— Vet du. Før de begynte å bygge her, ble det fisket ørret på 5,6 kilo i dette vannet. Når fisken først skulle erstattes av noe, så var dette et godt alternativ, sier Moseid.