BLE KJENT: Kaptein Tommy Fjeld og passasjer Jon Smith ble etter hvert godt kjent mens de ventet på å kunne ta av. Smith mener Flynonstop-betjeningen gjorde alt de kunne, men reagerer på at det gikk 17 timer før de fikk en tekniker til å se på flyet. Foto: Kjetil Nygaard
VARSLET: Hilde Erkleiv (t.v.) og datteren Sara Elene dro med Flynonstop til Nice tirsdag morgen. Den avgangen ble 2,5 timer forsinket. – Vi fikk beskjed på sms kvelden før. Det var veldig flott gjort av flyselskapet, sier Erkleiv. Foto: Kjetil Nygaard

KRISTIANSAND: – Den utrolige forståelsen og medfølelsen fra kapteinen og de øvrige ansatte førte til at det ble minimalt med klaging blant passasjerene, sier Aylin Gimtal.

Sammen med mannen var hun på tur til Berlin. Mandag ettermiddag klokka 16.30 skulle Flynonstop lettet fra Berlin. Det skjedde ikke før klokka 08.00 tirsdag morgen.

Men den over 17 timer lange forsinkelsen preget ikke de 75 passasjerene nevneverdig da Fædrelandsvennen snakket med flere av dem i ankomsthallen på Kristiansand lufthavn Kjevik.

– Flynonstop har håndtert dette helt supert. Vi er veldig godt fornøyd, men nå må vi skynde oss på jobb, sier et ungt par. De løper ut av ankomsthallen.

Fornøyde med betjeningen

Gjennomgangsmelodien i avgangshallen er at man er fornøyd med Flynonstops håndtering av situasjonen. Dette til tross for at passasjerene ble sittende tre timer i flyet på flyplassen, og ble servert pølser fra den lokale pølsekiosken.

– Betjeningen var veldig flinke, vennlige og omsorgsfulle. Kapteinen kom ut og snakket til oss personlig hele tiden. Han gav barna sjokolade, og tilbød alle som hadde behov å låne mobiltelefonen hans, forteller Gimtal.Klokka 23 fikk passasjerene beskjed om at de måtte på hotell. En 15-seters minibuss gikk i shutteltrafikk mellom hotellet og flyplassen. På hotellet ble det lang kø da èn resepsjonist måtte sjekke inn 75 nye hotellgjester.

Gimtal mener selskapet bærer preg av å være nyoppstartet, selv om servicen var veldig bra.

– Flyet var jo i fin stand. Det ble mye krøll for å få en underskrift. Flynonstop har nok ikke solide rutiner når slike uhell inntreffer, sier hun.

– Tok for lang tid

Jon Smith var en annen av passasjerene som måtte overnatte i Berlin ei natt ekstra.

– Det som kunne tatt ti minutter tok 17 timer. Det er for dårlig. Men Flynonstop gjorde alt de kunne. De håndterte situasjonen bra, sier han.

– Vi ble sittende nesten fire timer i flyet, men fikk mat og drikke, og kunne lufte oss i trappa, forteller han.

– Hele flyet ristet

Tommy Fjeld er basesjef for Flynonstop, og var kaptein under flyvingen til Berlin.

BLE KJENT: Kaptein Tommy Fjeld og passasjer Jon Smith ble etter hvert godt kjent mens de ventet på å kunne ta av. Smith mener Flynonstop-betjeningen gjorde alt de kunne, men reagerer på at det gikk 17 timer før de fikk en tekniker til å se på flyet. Foto: Kjetil Nygaard

– Vi satt i flyet og hadde fått alle passasjerene om bord. Plutselig hørte jeg et høyt smell. Hele flyet ristet, forteller han.Det viste seg å være bilen med bagasjebånd som hadde kjørt i flyet. Det forårsaket en liten rift i skroget. Dermed startet en langvarig prosess for å få undersøkt flyet og returnere til Kristiansand.

– Bilder ble sendt til teknisk avdeling på flyplassen. De måtte sjekke med selskapet i Brasil. Det ble godkjent av dem, men på betingelse av at en tekniker undersøkte skaden, sier Fjeld.

Bestilte engelsk fly

Det viste seg å være vanskelig å få tak i en tekniker med lisens på Embraer-fly.

– Etter lang tids leting viste det seg at ingen på flyplassen i Berlin hadde lisens. Derfor måtte vi få ned vår egen tekniker. For å få det til ble det bestilt et privatfly fra England, forteller kapteinen.

Klokken 03 natt til tirsdag ankom teknikeren. Fem minutter senere hadde han godkjent flyturen. Fjeld beklager at passasjerene måtte vente så lenge før de ble fraktet til hotellet.

– Vi håpte i det lengste å dra i går. Men det lot seg ikke gjøre. Jeg er imponert over passasjerene, som har tatt situasjonen på en meget bra måte, sier han.

Nice-passasjerer ble varslet

Tirsdag morgen klokka 08.00 skulle Flynonstop reist fra Kjevik til Nice. Den avgangen ble utsatt til klokka 10.30.

VARSLET: Hilde Erkleiv (t.v.) og datteren Sara Elene dro med Flynonstop til Nice tirsdag morgen. Den avgangen ble 2,5 timer forsinket. – Vi fikk beskjed på sms kvelden før. Det var veldig flott gjort av flyselskapet, sier Erkleiv. Foto: Kjetil Nygaard

– Klokken 00.30 i natt tikket det inn en sms fra Daniel Lundberg i Flynonstop. Han skrev at flyet var utsatt og gikk ikke før tidligst kl 10.00. Jeg synes det var veldig bra at vi fikk beskjed om det, sier Hilde Erkleiv, som sammen med datteren Sara Elene skal tilbringe ei uke i den franske byen.