SØGNE: Torsdag møtte ordfører Åse R. Severinsen (H) samtlige gruppeledere i Søgne for å ta tempen på hvor E 39-traseen gjennom Søgne burde legges.

Og svaret fra politikerne var tilnærmet entydig.

— Alle partiene ønsker på dette tidspunkt en indre trase som går rundt Tangvall og Lunde, med unntak av Frp, som ønsker at veien skal legges i dagens trasé, sier Severinsen til Fædrelandsvennen.

De nye traséalternativene gjennom tunnel rundt Tangvall og Lunde ble lagt fram i et møte med veivesenet på rådhuset 13. mai. Siden den gang har politikerne vært i tenkeboksen, til de skulle legge fram sitt syn på saken torsdag.

— Noen ønsker tunnelløsningen rundt Tangvall og Lunde, andre ønsker at traseen legges på heia. Noen ønsker også broløsningen over Trysfjorden, men det er klart flertall for å skåne Tangvall og Lunde, sier hun, og presiserer at ingen har bundet seg til masta ennå.

MANGE FORSLAG: Fædrelandsvennen har tidligere presentert de ulike alternativene for ny E 39 gjennom Søgne. Det politiske flertallet i Søgne ønsker nå vei utenom Søgne sentrum. Foto: Grafikk

Neste uke tar hun med seg de politiske signalene til et møte med veivesenet, som skal jobbe videre med å konsekvensutrede forslagene.

Ønsker ny trasé

Gruppeleder i Høyre, Helge Andresen, sier partiet går for å legge veien i tunnel rundt sentrum.

— Nå vil vi ha den løsningen utredet, og få undersøkt om det er teknisk og økonomisk gangbart. Ny motorvei i dagens trasé er vi imot, for med trafikk i 100 km/t vil støyen og forurensingen bli en stor belastning for beboerne, sier han.

Aps gruppeleder, Solveig Kjelland Larsen, sier at hennes parti ønsker å utrede to forslag.

— Vi vil se nærmere på traseen som går nord for Tangvall og videre rundt Trysfjorden, og ønsker å se prisanslag og hvilke naturinngrep som må gjøres. Veien må vekk fra der folk bor, sier hun, og legger til at også forslaget om doble tunnelløp like rundt Tangvall og Lunde er interessant.

— Flertallet ønsker noe annet enn dagens trasé, og det er veldig positivt. Ut i fra torsdagens møte kan man trekke slutningen at veien sannsynligvis ikke vil gå i dagens trasé gjennom Tangvall og Lunde, men vi er foreløpig på et tidlig stadium, sier hun.

Selvsikkert Frp

Frps gruppeleder, Egel Terkelsen, er imidlertid ikke bekymret.

— Jeg tror veivesenets faglige forslag til Søgne blir at veien legges i dagens trasé, blant annet på grunn av ny bro over Trysfjorden som mest sannsynlig kommer, sier han.

— Men de andre partiene er klare på at de ønsker noe annet?

— De kan endre mening om de faglige argumentene er gode. Alternativene skal konsekvensutredes, og signalene gjennom flere år har vært at dagens trasé er mest hensiktsmessig, sier Terkelsen.

Han oppsummerer sine viktigste argumenter for dagens trasé slik:

— Vi må ha tre kryss inn til Søgne. Ett ved Songdalen, ett sentralt i bygda og en avkjørsel ved Lohnelier. Dette er for at sentrum og industriområdet Høllen Vest skal ha god tilgang til veien med en sentral avkjørsel.

— Flere frykter den 220 meter brede veikorridoren vil ødelegge Tangvall og Lunde?

— Vi er klar over bredden. Men man skal ikke rive noe som står, og veien kan godt ligge i nærheten av dagens trasé. Det er viktig å huske på at veien er for alle, ikke bare Søgne-folk, sier Terkelsen.